ОЦІНЮВАННЯ РІВНЯ НАДІЙНОСТІ МОСТОВИХ КОНСТРУКЦІЙ
DOI:
https://doi.org/10.15802/bttrp2025/344920Ключові слова:
надійність конструкцій, нормальний закон розподілу, характеристика безпеки, випадкова величина, узагальнене навантаження, узагальнений опірАнотація
Мета. Основною метою роботи було аналізування методів оцінювання надійності мостів, порівняння підходів українських державних будівельних норм із європейськими стандартами до визначення надійності, а також надання рекомендацій для вдосконалення нормативної бази України. Методика. Статтю присвячено дослідженню надійності мостів як ключового аспекту їхнього проєктування та експлуатування. Розглянуто теоретичні основи теорії надійності будівельних конструкцій, яка базується на ймовірнісному підході до оцінювання безпеки з урахуванням випадкового характеру навантажень і опору матеріалів. Результати. У першому розділі статті на основі теорії множення ймовірностей для залежних подій показано, що надійність конструкції можна представити як добуток P(t) = P0∙Pt(t), де P0 – надійність на момент початку експлуатації, Pt(t) – функція, яка характеризує зміну надійності з часом і задовольняє умові Pt (t) = 1 при t = 0. У другому розділі розглянуто знаходження надійності P0, яка дорівнює ймовірності того, що узагальнене навантаження Е буде менше ніж узагальнений опір R. Доведено, якщо інтенсивність відмов конструкції залишається незмінною, то підвищення її початкової надійності Р0 дуже мало впливає на величину залишкового ресурсу (тобто час її роботи до переходу в непрацездатний стан). Наукова новизна. У роботі показано, що функція інтенсивності відмов (функції ризику) lfr(t), що характеризує процеси деградації конструкції, не залежить від початкової надійності P0, а визначається лише функціональною залежністю від Pt (t). Це, в свою чергу, призводить до того, що залишковий ресурс конструкції залежить в основному не стільки від початкової надійності P0, скільки від функції деградації Pt(t). Практична значимість. Сучасні вітчизняні норми завищують початкову надійність, що може призвести до суттєвого збільшення матеріальних витрат без відповідного збільшення ресурсу її роботи. Тому рекомендується розглянути можливість щодо внесення змін до ДБН і гармонізувати з вимогами Єврокоду, з урахуванням реальних умов забезпечення надійності конструкцій.
Посилання
Medvediev, K., Kharchenko, A., Stakhova, A., Yevseichyk, Y., Tsybulskyi, V., & Bekö, A. (2024). Methodology for Assessing the Technical Condition and Durability of Bridge Structures. Infrastructures, 9, 16. DOI: https://doi.org/10.3390/infrastructures9010016 (in English)
DBN V.1.2-14:2018 (2018). Zahalni pryntsypy zabezpechennia nadiinosti ta konstruktyvnoi bezpeky budivel, sporud, budivelnykh konstruktsii ta osnov. Kyiv: Minrehion Ukrainy. (in Ukrainian)
DBN V.2.3-22:2009 (2009). Mosty ta truby. Osnovni vymohy do proektuvannia. Kyiv: Minrehion Ukrainy. (in Ukrainian)
DSTU 9181:2022 (2022). Nastanova z otsiniuvannia i prohnozuvannia tekhnichnoho stanu avtodorozhnikh mostiv. Kyiv: Minrehion Ukrainy. (in Ukrainian)
DSTU-N B EN 1990:2002 (2013). Yevrokod 0. Osnovy proektuvannia konstruktsii (EN 1990:2002, IDT). Kyiv: Minrehion Ukrainy. (in Ukrainian)
Bashkevych, I. V., Yevseichyk, Yu. B., Medvedev, K. V., & Yanchuk, L. L. (2021). Vyznachennia funktsii intensyvnosti vidmov na osnovi markivskoho protsesu. Avtomobilni dorohy i dorozhnie budivnytstvo, 109, 79-87. DOI: https://doi.org/10.33744/0365-8171-2021-109-079-087 (in Ukrainian)
Yevseichyk, Yu. B., & Medvediev, K. V. (2017). Alhorytm vyznachennia nadiinosti elementa konstruktsii pry zminnii funktsii intensyvnosti vidmov. Avtomobilni dorohy i dorozhnie budivnytstvo, 99, 210-217. (in Ukrainian)
Lantukh-Liashchenko, A. I. (1999). Otsinka nadiinosti sporudy za modelliu markovskoho vypadkovoho protsesu z dyskretnymy stanamy. Avtomobilni dorohy i dorozhnie budivnytstvo, 57, 183-188. (in Ukrainian)
Lantukh-Liashchenko, A. I. (2019a). Stokhastychna ekspertna otsinka tekhnichnoho stanu sporudy v avtomatyzovanii systemi upravlinnia mostamy. Mosty ta tuneli: teoriia, doslidzhennia, praktyka, 15, 34-40. DOI: https://doi.org/10.15802/bttrp2019/172377 (in Ukrainian)
Lantukh-Liashchenko, A. I. (2019b). Markovska model otsinky i prohnozu tekhnichnoho stanu budivelnykh konstruktsii. Dorohy i mosty, 19-20, 27-37. DOI: https://doi.org/10.36100/dorogimosti2019.19.027 (in Ukrainian)
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 К. В. МЕДВЕДЄВ, Ю. Б. ЄВСЕЙЧИК, В. І. КАСЬКІВ, М. Є. БАБИЧ, К. П. КОЗАЧЕНКО

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори зберігають авторські права на опубліковані статті та надають видавцеві невиключне право на публікацію статті, з посиланням на нього як на оригінального видавця у разі повторного використання, а також на розповсюдження статті у будь-якій формі та на будь-яких носіях. Статті будуть поширюватися за ліцензією Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0).
Автори можуть укладати окремі додаткові договори про невиключне поширення опублікованої статті (наприклад, розміщення її в інституційному репозитарії або публікація в книзі) із зазначенням її первинної публікації в цьому журналі.