МЕТОДИКА РОЗРАХУНКУ ДОРОЖНЬОГО ОДЯГУ НА МІЦНІСТЬ ЗА УМОВОЮ ЗСУВОСТІЙКОСТІ АСФАЛЬТОБЕТОННОГО ПОКРИВУ НА ОРТОТРОПНІЙ ПЛИТІ ПРОЇЗНОЇ ЧАСТИНИ АВТОДОРОЖНІХ МОСТІВ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.15802/bttrp2025/344898

Ключові слова:

дорожній одяг, асфальтобетонний покрив, зсувостійкість, автодорожній міст, дотичні напруження, ортотропна плита, транспортне навантаження

Анотація

Мета. Метою дослідження є розробка методики розрахунку на міцність зчеплення гідроізоляції між асфальтобетоном та ортотропною плитою за зсуву за умовою зсувостійкості на проїзній частині автодорожніх мостів, зокрема мостів через водотоки, естакад, шляхопроводів тощо. Методика. Охоплює основні методи та підходи для оцінювання зсувостійкості асфальтобетону, укладеного на гідроізоляцію і ортотропну плиту, під дією статичних, короткочасних та динамічних навантаг, які виникають у процесі експлуатування транспортних споруд. Результати. Для забезпечення рівномірного розподілення зусиль між балками прогонової будови мосту умовно приймається жорсткість плити проїзної частини, яка забезпечує виконання умов міцності та деформативності за граничними станами. Зважаючи на це, до уваги прийнято лише асфальтобетонні шари дорожнього одягу. В моделі розрахунку, що пропонується, не враховується можливість досягнення будь-якого граничного стану, а розрахунку виконуються за умови нормальної експлуатації споруди. Такий підхід розрахунку направлений на спрощення роботи інженера та зменшення трудовитрат під час прийняття проєктних рішень. Наукова новизна. Науковою новизною досліджень є визначення напружено-деформованого стану системи «асфальтобетон – гідроізоляція – ортотропна плита», що дозволяє розрахунок за допомогою числового моделювання з використанням методу скінчених елементів та/або з використанням аналітичних рішень теорії пружності, що дає можливість визначити вірність виконаних розрахунків гранично допустимих зсувних дотичних напружень для доріг місцевого значення. Практичне значення Дана методика розрахунку призначена для використання під час проєктування автодорожніх мостів фахівцями організацій незалежно від форм власності та може застосовуватись інженерами-проєктувальниками, фахівцями з технічного обслуговування та моніторингу стану транспортних споруд, а також експертами у сфері дорожнього будування та інфраструктури.

Посилання

Onyshchenko, A., Kovalchuk, V., Husev, D., et al. (2025). Determining the effect of reinforcing asphalt-concrete coating with synthetic nets on its performance indicators. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 1(1(133)), 73-81. DOI: https://doi.org/10.15587/1729-4061.2025.320426 (in English)

Onyshchenko, A., Lisnevskyi, R., Poliak, O., Rybchynskyi, S., & Shyshkin, E. (2023). Study on the Effect of Butonal NX4190 Polymer Latex on the Properties of Bitumen Binder and Asphalt Concrete. Chemistry & Chemical Technology, 17(3), 688-700. DOI: https://doi.org/10.23939/chcht17.03.688 (in English)

Onyshchenko, A., Ostroverkh, В., Potapenko, L., Kovalchuk, V., Zdolnyk, O., & Pentsak, A. (2024). Devising a procedure for integrated modeling of riverbed shape in the area of bridge crossing in order to avoid dangerous washing erosion. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 1(1(127), 23-32. DOI: https://doi.org/10.15587/1729-4061.2024.298675 (in English)

Onyshchenko, A., Kovalchuk, V., Voskoboinick, V., et al. (2024). Establishing patterns of change in the coefficients of reflection, transmission, and dissipation of wave energy depending on parameters of a permeable vertical wall. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 4(5(130), 45-56. DOI: https://doi.org/10.15587/1729-4061.2024.309969 (in English)

Bohomolov, V. O., Zhdaniuk, V. K., Raznitsyn, I. L., Bohomolov, S. V., & Tsynka, A. O. (2017). Kryterii dovhovichnosti asfaltobetonnykh shariv dorozhnikh odiahiv. Visnyk KhNADU, 76, 74-79. (in Ukrainian)

Huliaiev, V. I., & Shliun, N. V. (2023). Matematychne modeliuvannia vnutrishnostrukturnykh termonapruzhen, shcho vyklykaiutsia poliamy zminnoi temperatury v kompozytakh zi stryzhnevoiu armaturoiu. Dorohy i mosty, 28, 58-69. DOI: https://doi.org/10.36100/dorogimosti2023.28.068 (in Ukrainian)

DBN V.2.3-22:2009 (2010). Mosty ta truby. Osnovni vymohy proektuvannia. Kyiv: Minrehionbud. (in Ukrainian)

M 02071168-708:2012 (2012). Metodyka rozrakhunku tonkykh asfaltobetonnykh shariv na zhorstkii osnovi z urakhuvanniam termoplastychnykh vlastyvostei asfaltobetonu. Kharkiv: KhNADU. (in Ukrainian)

M 42.1-37641918-767:2017 (2017). Metodyka rozrakhunku asfaltobetonnoho pokryttia metalevykh avtodorozhnikh mostiv na dovhovichnist. Kyiv: NTU. (in Ukrainian)

MR V.2.3-37641918-946:2024 (2024). Metodychni rekomendatsii shchodo rozrakhuvannia dorozhnoho odiahu na mitsnist za umovoiu zsuvostiikosti asfaltobetonu na ortotropnii plyti proiznoi chastyny avtodorozhnikh mostiv. Kyiv: NTU. (in Ukrainian)

Onyshchenko, A. M., Lantukh-Liashchenko, A. I., Mishutin, A. V., Tvardovskyi, I. O., & Zdolnik, M. V. (2024). Teoretychni ta praktychni metody otsiniuvannia nadiinosti i dovhovichnosti transportnykh sporud. Kyiv: Vydavnytstvo Liudmyla. (in Ukrainian)

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-12-01

Як цитувати

ЛІСНЕВСЬКИЙ, Р. С. (2025). МЕТОДИКА РОЗРАХУНКУ ДОРОЖНЬОГО ОДЯГУ НА МІЦНІСТЬ ЗА УМОВОЮ ЗСУВОСТІЙКОСТІ АСФАЛЬТОБЕТОННОГО ПОКРИВУ НА ОРТОТРОПНІЙ ПЛИТІ ПРОЇЗНОЇ ЧАСТИНИ АВТОДОРОЖНІХ МОСТІВ. Мости та тунелі: теорія, дослідження, практика, (28), 39–45. https://doi.org/10.15802/bttrp2025/344898

Номер

Розділ

Статті