ОПТИМАЛЬНЕ КОНСТРУКТИВНО-ТЕХНОЛОГІЧНЕ ВИРІШЕННЯ РЕКОНСТРУКЦІЇ МІСЬКОГО ШЛЯХОПРОВОДУ ТА РЕЗУЛЬТАТИ ЙОГО ВИПРОБУВАНЬ
DOI:
https://doi.org/10.15802/bttrp2021/245601Ключові слова:
залізобетонні мости, реконструкція, комбінований спосіб розширення, підсилення, випробуванняАнотація
Мета. Черговий раз привернути увагу власників мостів та фахівців-мостовиків до проблем реконструкції експлуатованих тривалий час мостів та на конкретному прикладі реконструкції досить проблемного, експлуатованого більше 60-ти років міського шляхопроводу показати, що за оптимальних конструктивно-технологічних рішень реконструкції одержали відновлений міст, експлуатаційні і техніко-економічні показники якого згідно вимог ДБН повністю відповідають новозбудованому мосту, але за значно менших витрат на реконструкцію та коротших строків виконання робіт. Методика. Для досягнення поставленої мети за останні десять років експлуатації шляхопроводу проведено триразове його обстеження і натурні статичні випробування. Встановлено, що більшість існуючих залізобетонних конструкцій, хоча і має дефекти і потребує ремонту, але може бути використана для подальшої експлуатації після реконструкції за умови їх підсилення. Виявлено також зношені неремонтопридатні конструкції, які потребували заміни. Результати. За цими вихідними даними розроблений проєкт реконструкції з використанням наукових і конструкторсько-технологічних розробок ГНДЛ-88 НУ «Львівська політехніка» з реконструкції мостів. Прольотна будова розширена до 4-х смуг руху з габариту Г-10,5+2×0,9 м до нового Г-16,5+2×1,5 м комбінованим способом – симетричною добудовою двох нових балок з обпиранням їх на розширені опори та влаштуванням збірно–монолітної залізобетонної накладної плити з консольними звісами довжиною 2,7 м. Найбільше ушкоджені крайні балки замінені новими, розрахованими на нормовані тимчасові навантаження А15 і НК-100. Залишені для подальшої експлуатації існуючі балки підсилені одним із найменш затратних способів – зміною статичної схеми з існуючої розрізної на нову защемлену на опорах рамно-нерозрізну. Передбачений комплекс ремонтних робіт для забезпечення нормованої довговічності реконструйованого шляхопроводу. Наукова новизна полягає у розробленні методики визначення експериментальних КПР згинальних моментів (КПРМ) і зовнішніх навантажень (КПР) за результатами випробувань прольотної будови. Підтверджена можливість застосування методу пружних опор для просторового розрахунку прольотних будов з балками різної жорсткості. Практична значимість. Застосування оптимальних конструктивних рішень реконструкції існуючих прольотних будов: залізобетонної накладної плити з великими консольними звісами для розширення і зміни статичної схеми для підсилення балок прольотних будов.
Посилання
Ałаwdin, P., & Petrusevicz, V. (2018). Optymalizacja konstrukcji ram cienkosciennych przy nadbudowie obiektow budowlanych. Inźynieria і budownictwo, 12, 642-644. (in Polish)
Bień, I., & Gladysz-Bień, M. (2014). Klasyfikacja diagnostycznych in English badań obiektów mostowych. Inźynieria і budownictwo, 7, 364-368. (in Polish)
Radomski, W., & Kasprzak, A. (2017). Poserzanie mostów. Warszawa: PWN. (in Polish)
Zamorowski, J., & Suchy, M. (2021). O optymalnym projektowaniu hal stalowych. Inźynieria i budownictwo, 5-6, 275-279. (in Polish)
Artemov, V. Ye., & Raspopov, A. S. (2012). K voprosu o tochnosti vychisleniy v raschetakh stroitelnykh konstruktsiy. Mosty ta tuneli: teoriia, doslidzhennia, praktyka, 3, 6-8. (in Russian)
Horbachevska, A. A., & Kvasha, V. H. (2017). Ekspluatatsiinyi stan, rekonstruktsiia ta rezultaty vyprobuvan rekonstruiovanoho avtodorozhnoho shliakhoprovodu. Visnyk nats. un-tu «Lvivska politekhnika». Seriia: Teoriia i praktyka budivnytstva, 877, 66-77. (in Ukrainian)
DBN V.2.3-6:2009 (2009). Sporudy transportu. Mosty ta truby. Obstezhennia ta vyprobuvannia. Kyiv: Minrehionbud Ukrainy. (in Ukrainian)
DBN V.2.3-22:2009 (2009). Mosty ta truby. Osnovni vymohy proektuvannia. Kyiv: Minrehionbud Ukrainy. (in Ukrainian)
Kvasha, V. H. (2002). Obstezhennia i vyprobuvannia avtodorozhnikh mostiv. Lviv: NULP. (in Ukrainian)
Kvasha, V. H., Kovalchyk, T. P., Muryn, A. Ya., Polets, V. M., & Saliichuk, L. V. (2008). Rekonstruktsiia miskoho shliakhoprovodu z rozshyrenniam prolotnoi budovy zalizobetonnoho zbirno-monolitnoiu nakladnoiu plytoiu. Visnyk nats. un-tu «Lvivska politekhnika». Seriia: Teoriia i praktyka budivnytstva, 627, 122-128. (in Ukrainian)
Kvasha, V. H., & Rachkevych, V. S. (2008). Analiz rozpodilu tymchasovoho navantazhennia mizh balkamy prolotnoi budovy za rezultatamy naturnykh vyprobuvan. Visnyk nats. un-tu «Lvivska politekhnika». Seriia: Teoriia i praktyka budivnytstva, 627, 122-128. (in Ukrainian)
Kvasha, V. H., Saliichuk, L. V., & Stechyshyn, S. M. (2019). Obvalennia rozshyrenoho zbirno-monolitnoiu nakla-dnoiu plytoiu prolotu mosta pislia 30 rokiv ekspluatatsii. Visnyk Kharkivskoho natsionalnoho avtomobi-lno-dorozhnoho universytetu, 86(1), 121-132. (in Ukrainian)
Kvasha, V. H., Saliichuk, L. V., & Shuliar, R. A. (2019). Estetyka rekonstruiovanykh mostiv. Resursoekonomni materialy, konstruktsii, budivli ta sporudy, 37, 276-276. (in Ukrainian)
Kvasha, V. H., Yao Sin, Saliichuk, L. V., & Shuliar, R. A. (2021). Prolotni budovy zalizobetonnykh mostiv z polifunktsionalnymy konsolnymy zvisamy. Resursoekonomichni materialy, konstruktsii, budivli ta sporudy, 39, 177-187. (in Ukrainian)
Mykytenko, S. M. (2012). Zastosuvannia optymizatsiinykh metodiv do rozrakhunku mitsnosti zalizobetonnykh elementiv. Mosty ta tuneli: teoriia, doslidzhennia, praktyka, 3, 124-126. (in Ukrainian)
Rossiyskiy, V. A., Nazarenko, B. P., & Slovinskiy, N. A. (1970). Primery proektirovaniya sbornykh zhelezobetonnykh mostov. Moskva: Vysshaya shkola. (in Russian)
Sukhorukov, B. D. (2012). Raspredelenie vremennoy nagruzki mezhdu balkami v avtodorozhnom zhelezobetonnom puteprovode ramno-nerazreznoy sistemy. Mosty ta tuneli: teoriia, doslidzhennia, praktyka, 3, 199-206. (in Russian)
Tipovye proekty sooruzheniy na avtomobilnykh dorogakh, Vyp. 56 (1958). Proletnye stroeniya zhelezobetonnye, sbornye s karkasnoy armaturoy periodicheskogo profilya. (in Russian)