Мости та тунелі: теорія, дослідження, практика https://bttrp.ust.edu.ua/ <p><strong>ПОЛІТИКА ЖУРНАЛУ</strong></p> <p><strong>ПРО ЖУРНАЛ</strong></p> <p>Журнал «Мости та тунелі: теорія, дослідження, практика» є періодичним науковим виданням.<br />Повна назва журналу:<br />«Мости та тунелі: теорія, дослідження, практика»<br />"Bridges and tunnels: theory, research, practice"</p> <p><strong>ISSN 2413-6212 (Online), ISSN 2227-1252 (Print)</strong></p> <p>Періодичність видання: 2 рази на рік (червень і грудень).</p> <p>Середня кількість тижнів між поданням статті та її публікацією - 20.</p> <p>Мови видання: українська, англійська.<br />Видавець журналу: Український державний університет науки і технологій.<br />ROR ID: <a href="https://ror.org/052pe2w94">https://ror.org/052pe2w94</a><br />Код ЄДРПОУ: 44165850<br />Адреса і місце знаходження видавця: вул. Лазаряна, 2, м. Дніпро, 49010, Україна. Тел. +38-056-373-15-44. Email: <a href="mailto:office@ust.edu.ua">office@ust.edu.ua</a></p> <p>Журнал «Мости та тунелі: теорія, дослідження, практика» заснований в 2011 році. В 2024 році в зв’язку із остаточним формуванням Українського державного університету науки і технологій сайт журналу релокований з URL <a href="http://bttrp.diit.edu.ua/">http://bttrp.diit.edu.ua/</a> на URL <a href="https://bttrp.ust.edu.ua/">https://bttrp.ust.edu.ua/</a></p> <p>Журнал «Мости та тунелі: теорія, дослідження, практика» є журналом відкритого доступу, який приймає до публікації статті, що містять результати оригінальних наукових досліджень, які не публікувалися раніше і не розглядаються зараз для публікації іншими виданнями.</p> <p>Опрацювання, рецензування та оприлюднення статей на сайті журналу та їх публікація в друкованій версії журналу здійснюється за кошти Українського державного університету науки і технологій. Автори поданих до журналу рукописів звільнені від будь-яких внесків, сплат та зборів за підготовку рукописів до друку і їх публікацію.</p> <p>Рукописи до журналу подаються українською або англійською мовами з анотацією українською та англійською мовами.</p> <p>Журнал виходить 2 рази на рік (червень і грудень).</p> <p><strong>ISSN 2413-6212 (Online), ISSN 2227-1252 (Print)</strong></p> <p>Журнал зареєстровано:</p> <p>● <strong><a href="http://bttrp.diit.edu.ua/manager/files/public/Svidotstvo.jpg">Свідоцтво</a> </strong>КВ 17811-6661Р від 27.04.2011 р.</p> <p>● в Національній раді України з питань телебачення і радіомовлення №924 від 28.09.2023. Ідентифікатор медіа: R30-01396 (Рішення Національної Ради України з питань телебачення і радіомовлення № 924 від 28.09.2023 та Витяг із "Переліка суб’єктів у сфері медіа");<br />● Видання внесено до Категорiї Б "Переліку наукових фахових видань України" (наказ Міністерства освіти і науки України № 1643 від 28.12.2019 ; технічні науки).</p> <p>Журнал індексується в Open Ukrainian Citation Index (OUCI), CrossRef, Ulrichsweb, WorldCat, <a href="https://scholar.google.com/citations?user=Vjs6DZoAAAAJ&amp;hl=uk&amp;authuser=1">Google Scholar</a>, <a href="http://www.irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/irbis_nbuv/cgiirbis_64.exe?Z21ID=&amp;I21DBN=UJRN&amp;P21DBN=UJRN&amp;S21STN=1&amp;S21REF=10&amp;S21FMT=juu_all&amp;C21COM=S&amp;S21CNR=20&amp;S21P01=0&amp;S21P02=0&amp;S21P03=PREF=&amp;S21COLORTERMS=0&amp;S21STR=Mttdp">Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського</a>, <a href="http://crust.ust.edu.ua/handle/123456789/3092">Спільному репозиторії Університету науки і технологій</a>.</p> <p>Цифрові копії журналу архівуються в PKP Preservation Network.</p> <p><strong>Мета та завдання</strong><br />Журнал «Мости та тунелі: теорія, дослідження, практика» має за мету оприлюднення результатів наукових досліджень з проблем розрахунків, проєктування, будівництва, експлуатації та реконструкції мостів, тунелів і інших інженерних споруд, застосування сучасних будівельних матеріалів і технологій будівництва, пошуку шляхів підвищення надійності та подовження довговічності інженерних споруд.</p> <p>Сферою інтересів журналу «Мости та тунелі: теорія, дослідження, практика» є будівництво та цивільна інженерія, зокрема будівництво мостів й тунелів.</p> <p>Задачами журналу «Мости та тунелі: теорія, дослідження, практика» є висвітлення проблеми функціонування транспортної інфраструктури, розробка питань теорії, проєктування і будівництва мостових переходів, будівництва транспортних тунелів і підземних споруд, визначення теоретичних основ розрахунку фундаментів для будівництва інженерних споруд на транспорті.</p> <p><strong>Редакційна політика</strong><br /><strong>РЕДАКЦІЙНІ ОБОВ'ЯЗКИ</strong><br />Головний редактор відповідає за рішення щодо того, які статті, подані до журналу «Мости та тунелі: теорія, дослідження, практика», будуть опубліковані. Головний редактор та редакційна колегія керуються Редакційною політикою та обмежені чинними законодавчими вимогами щодо наклепу, порушення авторських прав та плагіату.</p> <p>Головний редактор залишає за собою право вирішити не публікувати подані рукописи, якщо буде встановлено, що вони не відповідають відповідним стандартам щодо змісту та формальних аспектів. Редакційна колегія повідомить авторів про те, чи прийнято рукопис до публікації, протягом 10-тиденного терміну з дати подання рукопису.</p> <p>Головний редактор та редакційна колегія не повинні мати конфлікту інтересів щодо статей, які вони розглядають для публікації. Якщо головний редактор вважає, що існує ймовірність виникнення конфлікту інтересів у зв'язку з обробкою поданої статті, вибір рецензентів та всі рішення щодо рукопису приймаються членами Редакційної колегії.</p> <p>Головний редактор та редакційна колегія оцінюють рукописи за їхнім науковим змістом без будь-яких расових, гендерних, сексуальних, релігійних, етнічних чи політичних упереджень.</p> <p>Головний редактор та редакційна колегія не повинні використовувати неопубліковані матеріали, розкриті в поданих рукописах, без письмової згоди авторів. Інформація та ідеї, представлені в поданих рукописах, повинні зберігатися конфіденційно та не повинні використовуватися для особистої вигоди.</p> <p>Редактори та редакційна колегія вживають усіх розумних заходів, щоб забезпечити анонімність рецензентів для авторів до, під час та після процесу оцінювання, а автори залишаються анонімними для рецензентів до завершення процедури рецензування.</p> <p><strong>ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ АВТОРІВ</strong><br />Автори гарантують, що їхній рукопис є їхньою оригінальною роботою, що він не був опублікований раніше та не розглядається для публікації в іншому журналі. Паралельне подання того ж рукопису до іншого журналу є порушенням службових обов'язків та виключає розгляд рукопису журналом «Мости та тунелі: теорія, дослідження, практика». Зверніть увагу, що розміщення препринтів на серверах або репозиторіях препринтів не вважається попередньою публікацією. Автори повинні розкривати деталі розміщення препринтів після подання рукопису. Це має містити посилання на місцезнаходження препринту. Якщо рукопис буде опубліковано, автори повинні оновити інформацію, пов'язану з версією препринту, на сервері/репозиторії препринтів, щоб показати, що остаточна версія була опублікована в журналі, включаючи DOI, що безпосередньо посилається на публікацію.</p> <p>Якщо рукопис раніше був поданий в іншому місці, автори повинні надати інформацію про попередній процес рецензування та його результати. Це дає авторам можливість детально описати, як наступні редакції враховували попередні рецензії та чому певні коментарі рецензентів не були враховані. Інформація про попередній досвід рецензування автора є вигідною для автора: вона часто допомагає редакторам обрати більш підходящих рецензентів.</p> <p>У випадку, якщо поданий рукопис є результатом дослідницького проєкту або його попередня версія була представлена на конференції у формі усної презентації (під такою ж або подібною назвою), детальна інформація про проєкт, конференцію тощо має бути надана у розділі «Подяки».</p> <p>Кожен автор несе відповідальність за те, щоб рукописи, подані до журналу «Мости та тунелі: теорія, дослідження, практика», були написані з урахуванням етичних стандартів. Автори підтверджують, що рукопис не містить необґрунтованих або незаконних заяв і не порушує прав третіх осіб. Видавець не нестиме юридичної відповідальності у разі виникнення будь-яких претензій щодо компенсації.</p> <p><strong>Стандарти звітності</strong><br />Видання «Мости та тунелі: Теорія, дослідження, практика» прагне служити дослідницькій спільноті, забезпечуючи, щоб усі статті містили достатньо інформації, щоб інші могли відтворити роботу. Поданий рукопис повинен містити достатньо деталей та посилань, щоб дозволити рецензентам, а згодом і читачам, перевірити твердження, представлені в ньому. Навмисне представлення неправдивих заяв є порушенням етичних стандартів.</p> <p>Автори несуть виключну відповідальність за зміст своїх матеріалів і повинні переконатися, що вони мають дозвіл від усіх залучених сторін на оприлюднення контенту. Автори також несуть виключну відповідальність за зміст своїх файлів даних/додаткових файлів. Автори підтверджують, що в процесі збору, обробки та обміну даними були дотримані правила захисту даних, етичні стандарти, авторські права третіх сторін та інші права.</p> <p><strong>Авторство</strong><br />Автори повинні переконатися, що як автори вказані лише ті, хто зробив значний внесок у подання статті, і, навпаки, що всі учасники, які зробили значний внесок у подання статті, вказані як автори. Якщо у важливих аспектах дослідницького проєкту та підготовки рукопису брали участь інші особи, окрім авторів, їхній внесок слід зазначити у виносці або розділі «Подяки».</p> <p>Додавання або видалення авторів під час редакційного процесу буде дозволено лише за умови надання обґрунтованого пояснення редакційній команді та видавцю. Спроби запровадити «примарне», «подароване» або «почесне» авторство будуть розглядатися як випадки неправомірної поведінки.</p> <p><strong>Посилання на джерела</strong><br />Автори зобов'язані належним чином цитувати джерела, які суттєво вплинули на їхнє дослідження та рукопис. Інформація, отримана в приватній розмові або листуванні з третіми сторонами, під час рецензування проєктних заявок, рукописів та подібних матеріалів, не повинна використовуватися без явної письмової згоди джерела інформації.</p> <p>Під час цитування або висування тверджень на основі даних, автори повинні надавати посилання на дані так само, як вони цитують публікації. Ми рекомендуємо формат, запропонований the <a href="https://www.force11.org/group/joint-declaration-data-citation-principles-final">FORCE11 Data Citation Principles</a>.</p> <p><strong>Плагіат</strong><br />Плагіат є явним порушенням наукової етики. Плагіат також може включати порушення закону про авторське право, що карається судовим позовом.</p> <p>Всі подані статті ретельно перевіряються на плагіат за допомогою он-лайн сервісу Turnitin.</p> <p>Будь-який рукопис, який має очевидні ознаки плагіату, буде автоматично відхилено.</p> <p>У разі виявлення плагіату в статті, яка вже була опублікована журналом, вона буде відкликана відповідно до процедури, описаної нижче в розділі «Політика відкликання».</p> <p><strong>Конфлікт інтересів</strong><br />Автори повинні розкрити у своєму рукописі будь-який фінансовий або інший суттєвий конфлікт інтересів, який міг вплинути на представлені результати або їх інтерпретацію. Якщо конфлікт інтересів, який потрібно декларувати, відсутній, слід додати наступну стандартну заяву: «Жодних конкуруючих інтересів не було розкрито».</p> <p>Конкуруючий інтерес може мати нефінансовий або фінансовий характер. Приклади конкуруючих інтересів включають (але не обмежуються):<br />● особи, які отримують фінансування, зарплату або інші форми оплати від організації, або володіють акціями чи частками компанії, які можуть отримати фінансову вигоду (або втратити) від публікації результатів;<br />● особи або їхня фінансуюча організація чи роботодавець, які володіють (або подають заявки на) пов'язані патенти;<br />● офіційні зв'язки та членство в групах інтересів, пов'язаних зі змістом публікації;<br />● політичні, релігійні або ідеологічні конкуруючі інтереси.<br />Публікації в журналі не повинні містити контент, що рекламує будь-які комерційні продукти.</p> <p><strong>Фундаментальні помилки в опублікованих роботах</strong><br />Якщо автор виявляє суттєву помилку або неточність у власній опублікованій роботі, він зобов'язаний негайно повідомити редактора або видавця журналу та співпрацювати з редактором для відкликання або виправлення статті.</p> <p>Подаючи рукопис, автори погоджуються дотримуватися редакційної політики журналу «Мости та тунелі: теорія, дослідження, практика».</p> <p><strong>ORCID</strong><br />Журнал просить усіх авторів, які подають статті, зареєструвати обліковий запис з <strong>Open Researcher and Contributor ID</strong> (<a href="https://orcid.org/">ORCID</a>). Номери ORCID для всіх авторів та співавторів слід додати до даних автора після подання статті та опублікувати разом із поданою статтею, якщо її буде прийнято.</p> <p>Реєстрація в ORCID надає унікальний та постійний цифровий ідентифікатор облікового запису, який дозволяє точно вказати авторство та покращує видимість опублікованих статей, гарантуючи, що правильний автор отримає правильне посилання на свою роботу.</p> <p><strong>Інформація про фінансування</strong><br />Якщо стаття є результатом фінансованого проєкту, автори повинні вказати джерела фінансування відповідно до своїх договорів у розділі «Подяки».</p> <p><strong>ОБОВ'ЯЗКИ РЕЦЕНЗЕНТІВ</strong><br />Рецензенти зобов'язані своєчасно надавати письмові, компетентні та неупереджені відгуки щодо наукових достоїнств та наукової цінності рукопису.</p> <p>Рецензенти оцінюють рукопис на відповідність профілю журналу, актуальність досліджуваної теми та застосованих методів, оригінальність та наукову актуальність інформації, представленої в рукописі, стиль презентації та науковий апарат.</p> <p>Рецензенти повинні попереджати редактора про будь-які обґрунтовані підозри або знання про можливі порушення етичних стандартів авторами. Рецензенти повинні розпізнавати відповідні опубліковані роботи, на які автори не цитували, та попереджати редактора про суттєві подібності між рецензованим рукописом та будь-яким рукописом, опублікованим або розглядається для публікації в іншому видавництві, якщо їм про це відомо. Рецензенти також повинні попереджати редактора про паралельне подання того ж рукопису до іншого журналу, якщо їм про це відомо.</p> <p>Рецензенти не повинні мати конфлікту інтересів щодо дослідження, авторів та/або джерел фінансування дослідження. Якщо такі конфлікти існують, рецензенти повинні негайно повідомити про них редактора.</p> <p>Будь-який обраний рецензент, який вважає себе некваліфікованим для рецензування дослідження, представленого в рукописі, або знає, що його швидке рецензування буде неможливим, повинен негайно повідомити редактора.</p> <p>Рецензування має проводитися об'єктивно. Особиста критика автора є недоречною. Рецензенти повинні чітко висловлювати свою думку з підтверджуючими аргументами.</p> <p>Будь-які рукописи, отримані для рецензування, повинні розглядатися як конфіденційні документи. Рецензенти не повинні використовувати неопубліковані матеріали, розкриті в поданих рукописах, без явної письмової згоди авторів. Інформація та ідеї, представлені в поданих рукописах, повинні зберігатися конфіденційно та не повинні використовуватися для особистої вигоди.</p> <p><strong>Рецензування</strong><br />Подані рукописи проходять процес рецензування. Мета рецензування полягає в тому, щоб допомогти головному редактору у прийнятті редакційних рішень, а також через редакційне спілкування з автором це може допомогти автору вдосконалити рукопис.</p> <p>Тип рецензування – подвійне сліпе.<br />Кількість рецензентів – 2.<br />Процедура рецензування виконується впродовж 21 дня.</p> <p>Вибір рецензентів здійснюється на розсуд головного редактора. Рецензенти повинні бути обізнаними з предметною областю рукопису; вони не повинні бути з власної установи авторів і не повинні мати нещодавніх спільних публікацій з жодним з авторів.</p> <p>Усі рецензенти рукопису залишаються анонімними для авторів до, під час та після процесу оцінювання, а автори залишаються анонімними для рецензентів до завершення процедури рецензування.</p> <p>Усі рецензенти рукопису діють незалежно і не знають про особи один одного. Якщо рішення двох рецензентів не збігаються (прийняти/відхилити), головний редактор може призначити додаткових рецензентів.<br />Під час процесу рецензування головний редактор може вимагати від авторів надання додаткової інформації (включаючи необроблені дані), якщо вона необхідна для оцінки наукової цінності рукопису. Ці матеріали повинні зберігатися конфіденційно та не повинні використовуватися для особистої вигоди.</p> <p>Редакційна колегія повинна забезпечити належний контроль якості рецензій. Щодо рецензентів, рецензії яких переконливо ставляться авторами під сумнів, особлива увага буде приділена забезпеченню об'єктивності та високого академічного рівня рецензій. Якщо виникнуть сумніви щодо об'єктивності рецензій або якості рецензії, будуть призначені додаткові рецензенти.</p> <p>Членам редакційної колегії дозволяється подавати власні статті до журналу. У випадках, коли автор пов'язаний з журналом, його буде відсторонено від усіх редакційних завдань щодо цієї статті, а іншому члену команди буде доручено нагляд за рецензуванням.</p> <p>Використання великих мовних моделей та генеративних інструментів штучного інтелекту (ШІ)<br />Журнал «Мости та тунелі: теорія, дослідження, практика» відповідає позиційній заяві <a href="https://publicationethics.org/cope-position-statements/ai-author">Комітету з етики публікацій (COPE) щодо авторства та інструментів ШІ</a>.</p> <p>Боти ШІ, такі як ChatGPT, не можуть бути вказані як автори у вашій роботі.</p> <p>Автори повинні чітко вказати використання інструментів, заснованих на великих мовних моделей та генеративному ШІ, у рукописі (який інструмент був використаний і з якою метою), бажано в розділах методів або подяк.</p> <p>Автори несуть відповідальність за точність, достовірність та доречність будь-якого контенту, створеного інструментами, що базуються на великих мовних моделях та генеративному штучному інтелекті, і вони повинні забезпечити правильність цитованих посилань та відсутність плагіату в поданій роботі.</p> <p>Редактори та рецензенти повинні забезпечити конфіденційність процесу рецензування. Редактори не повинні ділитися інформацією про подані рукописи або звіти про рецензування з будь-якими інструментами, що базуються на великих мовних моделях та генеративному штучному інтелекті. Рецензенти не повинні використовувати будь-які інструменти, що базуються на великих мовних моделях та генеративному штучному інтелекті, для створення звітів про рецензування.</p> <p><strong>Порядок розгляду скарг та апеляцій</strong><br />Будь-хто може будь-коли повідомити редактора та/або редакційну колегію про підозру в неетичній поведінці або будь-якому типі неправомірних дій, надавши необхідну інформацію/докази для початку розслідування.</p> <p><strong>РОЗСЛІДУВАННЯ</strong><br />● Головний редактор консультуватиметься з редакційною колегією щодо рішень щодо початку розслідування.<br />● Під час розслідування будь-які докази повинні розглядатися як суворо конфіденційні та надаватися лише тим, хто безпосередньо бере участь у розслідуванні.<br />● Обвинуваченому завжди буде надано можливість відповісти на будь-які звинувачення, висунуті проти нього.<br />● Якщо наприкінці розслідування буде встановлено, що мало місце порушення службових обов'язків та етичних норм, воно буде класифіковано як незначне або серйозне.</p> <p><strong>НЕЗНАЧНІ ПОРУШЕННЯ</strong><br />Незначні порушення службових обов'язків розглядатимуться безпосередньо з причетними особами без залучення інших сторін, наприклад:<br />● Повідомлення авторам/рецензентам щоразу, коли виникала незначна проблема, пов'язана з непорозумінням або неправильним застосуванням академічних стандартів.<br />● Лист-попередження автору або рецензенту щодо досить незначних порушень службових обов'язків.</p> <p><strong>СЕРЙОЗНІ ПОРУШЕННЯ</strong><br />Головний редактор, у консультації з редакційною колегією та, за потреби, після подальших консультацій з невеликою групою експертів, повинен приймати будь-яке рішення щодо подальших дій, використовуючи наявні докази. Можливі результати такі (їх можна використовувати окремо або разом):<br />● Публікація офіційного оголошення або редакційної статті з описом неправомірної поведінки.<br />● Інформування керівника відділу або роботодавця автора (або рецензента) про будь-яку неправомірну поведінку за допомогою офіційного листа.<br />● Формальне, оголошене вилучення публікацій з журналу відповідно до Політики вилучення (див. нижче).<br />● Заборона на подання матеріалів від окремої особи протягом визначеного періоду.<br />● Передача справи до професійної організації або юридичного органу для подальшого розслідування та вжиття заходів.</p> <p>Під час розгляду скарг та апеляцій редакційна колегія спиратиметься на вказівки та рекомендації, надані Комітетом з етики публікацій (COPE): <a href="https://publicationethics.org/guidance/Flowcharts">https://publicationethics.org/guidance/Flowcharts</a>.</p> <p><strong>ПОЛІТИКА ВІДКЛИКАННЯ СТАТТІ</strong><br />Порядок розгляду інформації або звернень щодо порушення журналом вимог, встановлених «Порядком формування Переліку наукових фахових видань» полягає у розгляді головним редактором та редакційною колегією будь-яких звернень, що висвітлюють питання, пов’язані з вказаним переліком.</p> <p>Порушення правових обмежень видавця, власника авторських прав або автора(ів), порушення професійних етичних кодексів та порушення дослідницьких норм, такі як багаторазові подання статей, дублікати або перекриття публікацій, неправдиві заяви про авторство, плагіат, шахрайське використання даних та фальсифікація даних, нерозкрите використання інструментів, заснованих на великих мовних моделях та генеративному штучному інтелекті, сумлінні помилки, про які повідомляють автори (наприклад, помилки через змішування зразків або використання наукового інструменту чи обладнання, яке згодом виявляється несправним), неетичне дослідження або будь-яке серйозне порушення вимагають відкликання статті. Іноді відкликання може бути використане для виправлення помилок у поданні або публікації.</p> <p>Для будь-якої відкликаної статті причина відкликання та хто ініціює відкликання будуть чітко зазначені в повідомленні про відкликання. Стандарти щодо обробки відкликань були розроблені низкою бібліотечних та наукових організацій, і ця практика була прийнята для відкликання статей журналом «Мости та тунелі: теорія, дослідження, практика»: в електронній версії повідомлення про відкликання посилання робиться на оригінальну статтю. В електронній версії оригінальної статті є посилання на примітку про відкликання, де чітко зазначено, що статтю було відкликано. Оригінальна стаття залишається без змін, за винятком водяного знака на PDF-файлі, який на кожній сторінці вказує, що її «відкликано».</p> <p><strong>ПОЛІТИКА ЩОДО ДОСЛІДНИЦЬКИХ ДАНИХ</strong><br />Журнал «Мости та тунелі: теорія, дослідження, практика» заохочує/просить авторів ділитися дослідницькими даними, необхідними для підтвердження результатів, опублікованих у рукописі, та/або вдосконалення опублікованого рукопису за принципом «наскільки можливо відкрито, настільки закрито, наскільки необхідно».</p> <p>Автори можуть розміщувати відповідні дані в репозиторії, що відповідає стандарту FAIR – інституційному, дисциплінарному або загального призначення (наприклад, <a href="https://zenodo.org/">Zenodo</a>). Автори також повинні надавати через репозиторій будь-яку інформацію, необхідну для реплікації, перевірки та/або повторного використання результатів / їхнього дослідження та аналізу дослідницьких даних. Це включає детальну інформацію про будь-яке програмне забезпечення, інструменти та інші засоби, що використовуються для обробки результатів. По можливості, також слід надавати самі інструменти та прилади. Кожному файлу дослідницьких даних буде присвоєно DOI, що дозволить цитувати дослідницькі дані так само, як і публікації. Автори підтверджують, що в процесі збору, обробки та обміну даними було дотримано правил захисту даних, етичних стандартів, авторських прав третіх сторін та інших прав.</p> <p>Винятки: Ми визнаємо, що відкритий обмін даними не завжди може бути можливим. Винятки з відкритого доступу до дослідницьких даних, що лежать в основі публікацій, включають наступне: зобов'язання захищати результати, зобов'язання щодо конфіденційності, зобов'язання щодо безпеки, зобов'язання захищати персональні дані та інші законні обмеження. Якщо відкритий доступ не надається до даних, необхідних для перевірки висновків публікації, яка повідомляє про оригінальні результати, автори повинні надати метадані, що пояснюють дослідження та правила доступу до даних.</p> <p><strong>ПОЛІТИКА ВІДКРИТОГО ДОСТУПУ</strong><br />Журнал «Мости та тунелі: теорія, дослідження, практика» є журналом відкритого доступу. Весь його контент доступний безкоштовно. Користувачі можуть читати, завантажувати, копіювати, розповсюджувати, друкувати, шукати повний текст статей, а також встановлювати HTML-посилання на них без необхідності отримувати згоду автора чи видавця.</p> <p>Журнал не стягує жодної плати на етапах подання, рецензування та виробництва.</p> <p><strong>ПОЛІТИКА САМОАРХІВУВАННЯ</strong><br />Автори можуть розміщувати препринти (версії до рецензування), рукописи, прийняті автором, та/або версії запису у репозиторії на вибір авторів (наприклад, інституційному, дисциплінарному та загальному репозиторії тощо), на особистому веб-сайті автора (включаючи сайти соціальних мереж, такі як ResearchGate, Academia.edu тощо) та/або на веб-сайті кафедри до або під час процесу подання, у будь-який час після прийняття рукопису та в будь-який час після публікації.</p> <p>Повинна бути надана повна бібліографічна інформація (автори, назва статті, назва журналу, том, випуск, сторінки) про оригінальну публікацію, а також посилання на DOI статті та ліцензію.</p> <p><strong>АВТОРСЬКЕ ПРАВО ТА ЛІЦЕНЗУВАННЯ</strong><br />Автори зберігають авторські права на опубліковані статті та надають видавцю невиключне право на публікацію статті, на посилання на її оригінального видавця у разі повторного використання та на її розповсюдження у всіх формах та засобах масової інформації. Статті будуть розповсюджуватися за ліцензією Creative Commons <a href="https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/">Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)</a>.</p> <p>Автори можуть укладати окремі додаткові договірні угоди щодо невиключного розповсюдження опублікованої статті (наприклад, розміщувати її в інституційному репозиторії або публікувати в книзі) із зазначенням її першої публікації в цьому журналі.</p> <p><strong>ПОЛІТИКА ЩОДО МЕТАДАНИХ</strong><br />Метадані журналу є вільно доступними для всіх та можуть вільно використовуватися всіма відповідно до умов ліцензії <a href="https://creativecommons.org/publicdomain/zero/1.0/">Creative Commons Universal (CC0 1.0) Public Domain Dedication</a>.</p> <p><strong>ЗАСТЕРЕЖЕННЯ</strong><br />Погляди, висловлені в опублікованих роботах, не відображають поглядів редакторів та редакційного колективу. Автори несуть юридичну та моральну відповідальність за ідеї, висловлені в статтях. Видавець не несе відповідальності у разі пред'явлення будь-яких претензій щодо відшкодування збитків. Видавець не нестиме юридичної відповідальності у разі виникнення будь-яких претензій щодо компенсації.</p> uk-UA <p>Автори зберігають авторські права на опубліковані статті та надають видавцеві невиключне право на публікацію статті, з посиланням на нього як на оригінального видавця у разі повторного використання, а також на розповсюдження статті у будь-якій формі та на будь-яких носіях. Статті будуть поширюватися за ліцензією <a href="https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/" target="_blank" rel="noopener">Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)</a>.<br />Автори можуть укладати окремі додаткові договори про невиключне поширення опублікованої статті (наприклад, розміщення її в інституційному репозитарії або публікація в книзі) із зазначенням її первинної публікації в цьому журналі.</p> golovred.bttrp@ust.edu.ua (Oleksii Tiutkin) vidpsecr.bttrp@ust.edu.ua (Nataliia Bondarenko) сб, 28 чер 2025 09:49:01 +0300 OJS 3.2.1.2 http://blogs.law.harvard.edu/tech/rss 60 ПАМ’ЯТІ ПРОФЕСОРА ВОЛОДИМИРА ДМИТРОВИЧА ПЕТРЕНКА https://bttrp.ust.edu.ua/article/view/331416 <p>Стаття присвячена пам’яті видатного вченого в області буровибухових робіт професора Володимира Дмитровича Петренка.</p> О. Л. ТЮТЬКІН Авторське право (c) 2025 https://bttrp.ust.edu.ua/article/view/331416 сб, 28 чер 2025 00:00:00 +0300 ПАМ’ЯТІ ПРОФЕСОРА ЙОСИПА ЙОСИПОВИЧА ЛУЧКА https://bttrp.ust.edu.ua/article/view/331426 <p>Стаття присвячена пам’яті видатного вченого в галузі механіки і руйнування будівельних матеріалів і конструкцій професора Йосипа Йосиповича Лучка.</p> В. В. КОВАЛЬЧУК, А. Я. ПЕНЦАК Авторське право (c) 2025 https://bttrp.ust.edu.ua/article/view/331426 сб, 28 чер 2025 00:00:00 +0300 ІННОВАЦІЙНІ ІНСТРУМЕНТИ ДЛЯ УДОСКОНАЛЕННЯ ОРГАНІЗАЦІЇ БУДІВЕЛЬНИХ ПРОЦЕСІВ В УМОВАХ РОСІЙСЬКОЇ АГРЕСІЇ https://bttrp.ust.edu.ua/article/view/331433 <p><strong>Мета. </strong>Дослідити та обґрунтувати застосування інноваційних інструментів для покращення організації будівельних процесів в умовах військових викликів, спрямованих на підвищення їх ефективності, оперативності та стійкості до зовнішніх загроз. <strong>Методика. </strong>В умовах воєнних дій на території України сучасне будівництво стикається з багатьма викликами, які вимагають нових підходів та рішень. Використання інноваційних технологій, автоматизація процесів, застосування сучасних матеріалів і методів будівництва, а також розвиток логістичної інфраструктури та фінансування є ключовими факторами для забезпечення ефективної реалізації проєктів та відновлення інфраструктури країни. Застосовано комплексний підхід, що включає аналіз наукових джерел, порівняльний аналіз сучасних цифрових технологій, моделювання організаційних рішень, а також експертне оцінювання ефективності інноваційних методів у сфері будівництва. Невід’ємною частиною стає застосування інноваційних технологій для оптимізації процесів організації будівництва для складних виробничих систем. Ці технології посприяють підвищенню продуктивності, якості та ефективності реалізації проектів. <strong>Наукова новизна. </strong>Обґрунтовано адаптацію сучасних цифрових технологій до кризових умов. Визначено методи оптимізації ресурсного забезпечення та логістики з урахуванням ризиків війни. У статті розглядаються новітні технології, цифрові інструменти та організаційні рішення, які сприяють підвищенню стійкості та адаптивності будівельної галузі в кризових умовах. <strong>Результати. </strong>Розроблено рекомендації щодо впровадження цифрових рішень у будівельні процеси, що сприяють прискоренню проєктування, покращенню контролю за ресурсами та мінімізації впливу кризових факторів на галузь. Проведено порівняльний аналіз методів організації будівельних процесів в Україні та країнах ЄС. <strong>Практичне значення. </strong>Запропоновані інструменти можуть бути використані для підвищення стійкості будівельних підприємств, зменшення логістичних ризиків, раціонального розподілу ресурсів та забезпечення безперервності будівництва в умовах воєнного стану.</p> І. А. АРУТЮНЯН, В. В. ВАСЕЦЬКИЙ, М. В. ЖУРАВЕЛЬ, Л. І. ШЕВЧУК Авторське право (c) 2025 https://bttrp.ust.edu.ua/article/view/331433 сб, 28 чер 2025 00:00:00 +0300 ЗАСТОСУВАННЯ СУЧАСНИХ ІТ-ТЕХНОЛОГІЙ У БУДІВЕЛЬНІЙ ІНДУСТРІЇ https://bttrp.ust.edu.ua/article/view/331600 <p class="a" style="text-indent: 15.3pt;"><strong><span lang="UK">Мета.</span></strong><span lang="UK"> Комплексно дослідити вплив сучасних інформаційних технологій на проектування, управління та реалізацію будівельних проєктів, визначити ключові аспекти та бар’єри впровадження цифрових інструментів у будівельну галузь, обґрунтувати економічні та організаційні переваги використання інноваційних рішень, таких як інформаційне моделювання будівель (BIM), системи управління проектами (PMS) та штучний інтелект, а також розробити рекомендації щодо вдосконалення процесів цифровізації організації будівництва з метою підвищення продуктивності, зниження витрат і забезпечення сталого розвитку галузі. <strong>Методика. </strong>У дослідженні застосовано кілька методів, у тому числі аналіз наукових публікацій, порівняльний метод для оцінки ефективності різних цифрових технологій, що використовуються у будівництві, а також емпіричний підхід, що базується на даних реальних будівельних проектів, у яких застосовувалися інформаційні технології. Вивчення включає аналіз конкретних прикладів використання BIM, PMS та ІІ на етапах проектування, будівництва та експлуатації об’єктів. <strong>Результати. </strong>Виявлено, що застосування інформаційного моделювання будівель (BIM), автоматизованих систем управління проектами (PMS) та технологій штучного інтелекту дозволяє скоротити витрати на організацію будівництва до 20&nbsp;% та підвищити продуктивність будівельних процесів на 30&nbsp;%. Визначено ключові фактори впровадження цих технологій, зокрема необхідність навчання персоналу, адаптація існуючих процесів до нових інструментів, а також подолання культурних та організаційних бар’єрів. Крім того, встановлено, що основними бар’єрами для впровадження цифрових технологій є високі початкові інвестиції та недостатній рівень цифрової підготовки у галузі. <strong>Наукова новизна.</strong> Вперше в рамках цього дослідження було узагальнено підходи до інтеграції сучасних інформаційних технологій у різні етапи будівельного циклу, що включають проектування, будівництво, організацію, управління ресурсами та експлуатацію. <strong>Практична значимість.</strong> Практична значущість цього дослідження полягає в тому, що його результати можуть бути використані для розробки стратегій цифровізації будівельних компаній.</span></p> Ю. О. БІЛОВ, В. І. АНІН, О. В. АЖАЖА Авторське право (c) 2025 https://bttrp.ust.edu.ua/article/view/331600 сб, 28 чер 2025 00:00:00 +0300 ТЕОРЕТИЧНІ АСПЕКТИ ОЦІНКИ ЯКОСТІ ОРГАНІЗАЦІЙНО-ТЕХНОЛОГІЧНИХ РІШЕНЬ ІЗ ЗАСТОСУВАННЯМ КВАЛІМЕТРИЧНИХ МЕТОДІВ https://bttrp.ust.edu.ua/article/view/331604 <p><strong>Мета.</strong> Метою статті є теоретичне обґрунтування та систематизація підходів до оцінки якості організації будівельного виробництва із застосуванням кваліметричних методів. Це включає аналіз основних складових термінів «якість», «організація будівельного виробництва» та «кваліметричні методи», дослідження їхньої взаємодії та можливостей застосування в будівельній практиці. Додатковими аспектами мети є - узагальнення існуючих теоретичних підходів до оцінки якості в будівельній галузі, дослідження методологічних особливостей кваліметрії, її значення для підвищення ефективності управління будівельними процесами, виявлення ключових наукових досліджень та ідеї, що сприяли розвитку кваліметрії та її інтеграції в практику організації будівельного виробництва, створення теоретичної основи для подальших практичних розробок у цій сфері. <strong>Методика.</strong> Методика дослідження ґрунтується на системному аналізі та інтеграції теоретичних і практичних підходів до оцінки якості організації будівельного виробництва. Вона починається з уточнення ключових понять: «якість», «організація будівельного виробництва» та «кваліметрія». Це дозволяє сформувати чітке уявлення про складові якості в будівельній сфері, охоплюючи технологічні, організаційні та управлінські аспекти. <strong>Результати.</strong> Результатом є розробка гнучкої моделі оцінки якості, яка враховує багатофакторний характер будівельних процесів і може адаптуватися до різних умов. Методика спрямована не лише на аналіз поточного стану, а й на створення основ для вдосконалення організації будівельного виробництва через сучасні підходи до оцінки. <strong>Наукова новизна.</strong> Наукова новизна цієї статті полягає у формуванні нового підходу до оцінки якості організації будівельного виробництва через інтеграцію теоретичних засад та кваліметричних методів. Одним із ключових елементів новизни є розробка універсальної теоретичної моделі оцінки якості, яка враховує багатофакторний характер будівельного виробництва. Такий підхід дозволяє інтегрувати технологічні, організаційні та управлінські аспекти в єдину систему. Особливий акцент зроблено на адаптації кваліметричних методів, які дають змогу кількісно оцінювати навіть складні й багатогранні процеси, характерні для будівельної сфери. <strong>Практична значимість. </strong>Практичне значення дослідження полягає в тому, що розроблена методика може бути використана в реальній будівельній практиці для об’єктивної оцінки якості управлінських процесів і прийняття ефективних рішень. Таким чином, стаття формує теоретичну та методологічну основу для вдосконалення системи управління якістю у будівельному виробництві.</p> Н. О. ДАНКЕВИЧ, В. М. КОЗИРЯЦЬКИЙ Авторське право (c) 2025 https://bttrp.ust.edu.ua/article/view/331604 сб, 28 чер 2025 00:00:00 +0300 НОВА МЕТОДИКА РОЗРАХУНКУ ПАРАМЕТРІВ БУРОПІДРИВНИХ РОБІТ ПРИ СПОРУДЖЕННІ ПЕРЕГІННИХ ТУНЕЛІВ МЕТРОПОЛІТЕНУ https://bttrp.ust.edu.ua/article/view/331605 <p><strong>Мета.</strong> Метою даної роботи є розробка нової методики розрахунку параметрів буропідривних робіт (БПР) для проведення перегінних тунелів метрополітену з урахуванням діаметру шпуру, тиску продуктів вибуху, межі міцності порід на стискання, їх структурної будови, тріщинуватості та ущільнення під дією гірського тиску. <strong>Методика.</strong> Для розробки методики розрахунку параметрів БПР при спорудженні перегінних тунелів метрополітену використовували загальновідомі закони теорії пружності та основні положення квазістатично-хвильової гіпотези механізму руйнування твердого середовища під дією вибуху, в основу якої покладено принцип розміщення груп шпурів за площами, які вони займають у вибою тунелю та розташування їх за відбійними контурами. <strong>Результати.</strong> Розроблено нову методику розрахунку параметрів БПР при спорудженні перегінних тунелів метрополітену, в основу якої покладено принцип розміщення груп шпурів за площами, які вони займають у вибою тунелю та розташування їх за відбійними контурами. Перший етап методики містить у собі розрахунок і проєктування прямих врубів, відстань між шпурами в яких визначається за радіусом зони зминання. Другий етап методики включає розрахунок: питомих і загальних витрат вибухової речовини (ВР) на вибій, величину лінії найменшого опору (ЛНО) для шпуру за радіусом зони інтенсивного подрібнення, площ груп шпурів, кількість шпурів, розрахункову та фактичну відстань між шпурами, фактичну величину заряду на шпур, фактичні питомі і загальні витрати ВР на вибій. <strong>Наукова новизна.</strong> Параметри розташування шпурів у вибої перегінного тунелю реалізовано за степеневою залежністю зміни ЛНО залежно від діаметру шпуру, тиску продуктів вибуху, межі міцності порід на стискання, їх структурної будови, тріщинуватості та ущільнення під дією гірського тиску. <strong>Практична значимість.</strong> Розроблена методика визначення параметрів БПР, для спорудження перегінних тунелів метрополітену, дозволяє раціоналізувати розташування шпурів у вибою та здійснити ресурсозбереження при виконанні прохідницьких робіт до 14&nbsp;%.</p> М. М. КОНОНЕНКО, О. Є. ХОМЕНКО, С. М. ГАПЄЄВ, Р. М. ТЕРЕЩУК Авторське право (c) 2025 https://bttrp.ust.edu.ua/article/view/331605 сб, 28 чер 2025 00:00:00 +0300 УДОСКОНАЛЕННЯ ОРГАНІЗАЦІЙНО-ТЕХНОЛОГІЧНИХ РІШЕНЬ ПРИ ЗВЕДЕННІ БАГАТОПОВЕРХОВОЇ ПІДЗЕМНОЇ ЧАСТИНИ БУДІВЛІ https://bttrp.ust.edu.ua/article/view/331743 <p><strong>Мета</strong>. Обґрунтування організаційно-технологічних рішень за рахунок інноваційних технічних підходів для будівництва підземної багатоповерхової частини житлових та громадських будівель, що спрямовані на підвищення ефективності будівельних процесів. <strong>Методика.</strong> В роботі розглядається зведення будівлі, на рівні першого поверху, пропонується виконати систему взаємопов’язаних рейкових шляхів, якими пересуватимуться козлові крани та спеціальні платформи. Для спуску машин, будівельних матеріалів, інструментів на проєктну позначку, при освоєнні підземного простору пропонується застосовувати козлові крани. Для швидкого перебазування вантажів та машин, з однієї захватки на іншу, встановлено додаткову систему рейок, якими переміщуються спеціальні платформи. Особлива увага приділяється вибору оптимальних технологій урахуванням геотехнічних умов. <strong>Результати. </strong>Оптимізація організаційно-технологічних рішень забезпечує зниження витрат, скорочення термінів будівництва та підвищення безпеки робіт. Використання сучасних технологій, дозволяє покращити контроль процесів. Врахування геотехнічних умов і застосування інноваційних підходів сприяє підвищенню надійності конструкцій. Таким чином, удосконалення підходів до зведення підземних споруд є важливим напрямом розвитку будівельної галузі. Будівництво об’єктів є процесом, у якому організації-виконавці, постачальники та споживачі матеріально-технічних ресурсів, автотранспорт та інші елементи взаємодіють у складному взаємозв’язку. <strong>Наукова новизна.</strong> Застосування пропонованих технічних рішень при будівництві будівель із багатоповерховими підземними частинами дозволить удосконалити виконання технологічних процесів підземної частини будівлі. Пропонована технологія дозволить використовувати її у всіх кліматичних районах нашої країни. <strong>Практична значимість. </strong>На основі отриманих взаємозв’язків якісних та кількісних параметрів розробляється модель та вибудовується алгоритм її розрахунку. У зв’язку з вищесказаним очевидно, що розробка такої моделі дозволить здійснити комплексну оцінку допустимості суміщення будівельних процесів.</p> С. В. ПАСТУХОВА, І. А. АРУТЮНЯН, В. О. ПАСТУХОВ, Є. Е. АРУТЮНЯН Авторське право (c) 2025 https://bttrp.ust.edu.ua/article/view/331743 сб, 28 чер 2025 00:00:00 +0300 РОЗРОБКА ПОЛІМЕРНИХ НАПОВНЕНИХ КОМПОЗИЦІЙ ДЛЯ РЕМОНТУ ШТУЧНИХ СПОРУД ЗАЛІЗНИЧНОГО ТРАНСПОРТУ https://bttrp.ust.edu.ua/article/view/333792 <p><strong>Мета.</strong> Дослідження залежності міцності при вигині та стиску полімерних матеріалів від вмісту наповнювача, визначення оптимальної кількості наповнювача, розробка та застосування складу для ремонту штучних бетонних споруд.<strong> Методика. </strong>Міцність наповненого полімерного композиційного матеріалу визначали шляхом випробування зразків на стиск і вигин зразків-балочок розмірами 40´40´160 мм з побудовою графічних залежностей при різній кількості наповнювача у 50, 100, 150 та 200 масових часток від загального об’єму композиції. Як наповнювач використано фракцію з розмірами частинок менше 0,14 мм, отриману в результаті подрібнення відходів залізничних залізобетонних шпал. <strong>Результати. </strong>Встановлено, що залежності міцності при вигині і стиску мають нелінійний характер при збільшенні кількості наповнювача у композиції. Найбільшу міцність як при вигині та і при стиску демонструють зразки, які містять 100 мас.част. рециркульованого дрібного наповнювача – 28,5 МПа і 114,0 МПа, відповідно, що порівняно з міцністю чистого полімеру (30,0 МПа і 100,5 МПа). Збільшення частки відходів подрібнення бетону в полімерній композиції до 200 мас.част. призвело до зниження міцності полімерного розчину на стиск у 7 разів, а міцності при вигині вдвічі. <strong>Наукова новизна. </strong>Отримані залежності розкривають механізм утворення структури в наповнених композиціях, де як наповнювач використовуються рециклінгові відходи подрібнених бетонних конструкцій. Чим менший розмір частинок наповнювача, тим більша їхня питома поверхня і тим значніша їхня роль у формуванні поверхні міжфазної взаємодії. Зі збільшенням кількості частинок наповнювача зростає пористість матеріалу, у тому числі за рахунок пористості самого вторинного заповнювача, що призводить до зниження його міцності та здатності до пружної оборотної деформації. Отримані залежності дають підґрунтя для створення розрахункових моделей визначення складів полімер-композиційних наповнених матеріалів з урахуванням гранулометричного складу наповнювачів.<strong> Практична значимість. </strong>Використання як наповнювачів подрібнених відходів зруйнованих бетонних конструкцій забезпечить повторне використання та утилізацію таких відходів. Уведення до складу полімерних композиційних матеріалів дрібного наповнювача знизить вартість таких матеріалів для проведення ремонтних робіт та відновлення об’єктів інфраструктури, підвищить довговічність відремонтованих конструкцій, зменшить міжремонтні терміни.</p> Л. В. ТРИКОЗ, О. С. ЗІНЧЕНКО Авторське право (c) 2025 Мости та тунелі: теорія, дослідження, практика https://bttrp.ust.edu.ua/article/view/333792 сб, 28 чер 2025 00:00:00 +0300 ОЦІНКА ВПЛИВУ УМОВ ЕКСПЛУАТАЦІЇ НА НАДІЙНІСТЬ РОБОТИ СТЕРЖНЕВИХ МЕТАЛОКОНСТРУКЦІЙ https://bttrp.ust.edu.ua/article/view/333654 <p><strong>Мета. </strong>Дослідження спрямовано формування комплексного підходу до розрахунку залишкового ресурсу просторових металевих багатоелементних стрижневих конструкцій з урахуванням як прогнозованих, так і випадкових факторів, що впливають на конструкції або їх елементи протягом всього терміну експлуатації. <strong>Методика. </strong>Розглянуто ключові причини корозійного руйнування. Проаналізовано моделі корозійного зносу, що враховують вплив механічних напружень та агресивних середовищ. Використання різних типів показників живучості – детермінованих і стохастичних – дозволяє більш точно оцінювати надійність конструкції з урахуванням умов її експлуатації. Відзначено, що діючі будівельні норми недостатньо враховують розвиток дефектів у часі, що ускладнює оцінку залишкового ресурсу конструкцій. Підкреслено необхідність комплексного підходу до прогнозування надійності та довговічності металоконструкцій у реальних умовах експлуатації.<strong> Результати. </strong>Показано, що традиційні методи розрахунку не дозволяють адекватно оцінити довговічність і живучість конструкцій з дефектами, що розвиваються. Запропоновано підхід до оцінки живучості металоконструкцій, заснований на використанні як детермінованих, так і стохастичних показників, що дозволяє враховувати як закономірні, так і випадкові зміни в поведінці конструктивної системи. Обґрунтовано перевагу математичного моделювання в порівнянні з фізичним, зокрема, у можливості обліку багатоваріантних сценаріїв розвитку корозійних процесів та їх комплексної взаємодії з механічними впливами. Встановлено параметри, що характеризують стан конструкції при корозійному зносі.<strong> Наукова новизна. </strong>Розроблено комплексний підхід до оцінки надійності та живучості стрижневих металоконструкцій з урахуванням корозійного зношування, заснований на поєднанні детермінованих та стохастичних показників, розглянуто математичні моделі корозійної руйнації, які враховують як вплив напружено-деформованого стану так і агресивного середовища.<strong> Практична значимість. </strong>Отримані результати можуть бути використані при проектуванні, діагностиці та прогнозуванні технічного стану стрижневих металоконструкцій, що експлуатуються в агресивних середовищах і піддаються впливу різного виду навантажень.</p> Г. П. ІВАНОВА, А. В. РАДКЕВИЧ, С. О. ОЛІШЕВСЬКА, ТЯНЬВЕЙ МА Авторське право (c) 2025 Мости та тунелі: теорія, дослідження, практика https://bttrp.ust.edu.ua/article/view/333654 сб, 28 чер 2025 00:00:00 +0300 АНАЛІТИЧНІ ЗАКОНОМІРНОСТІ СИЛОВИХ ФАКТОРІВ В ОПРАВІ ТРИСКЛЕПІНЧАСТОЇ СТАНЦІЇ МЕТРОПОЛІТЕНУ ПРИ ВАРІАЦІЇ КОЕФІЦІЄНТУ ПРУЖНОГО ВІДПОРУ ПОРОДИ https://bttrp.ust.edu.ua/article/view/333785 <p><strong>Мета.</strong> Метою наукової статті є проведення чисельного аналізу моделей пілонної станції і отримання силових факторів в її оправі. На основі отриманих факторів (згинальні моменти й нормальні сили) заплановано отримати їхні аналітичні закономірності при варіації коефіцієнту пружного відпору породи. <strong>Методика.</strong> Розрахункову схему конструкції станції необхідно вибирати так, щоб вона найбільшою мірою відповідала реальним умовам роботи оправи, відображаючи конструктивні особливості, матеріал оправи, геологічні умови, а також спосіб виконання робіт. Для розрахунку станції пілонного типу застосовано розрахунковий комплекс SCAD. <strong>Результати.</strong> Розроблено основи математичного моделювання пілонної станції методом скінченних елементів в просторовій постановці за допомогою модифікованого методу Метродіпротрансу (на основі МСЕ), проведено розрахунки моделей пілонних станцій метрополітену глибокого закладення за допомогою визначення параметрів еквівалентних стержнів в просторовій постановці. Користуючись результатами закономірностей між коефіцієнтом міцності і деформаційними характеристиками ґрунту (модулем деформації і коефіцієнтом Пуассона), визначено аналітичні закономірності силових факторів при варіації властивостей оточуючого масиву (пружного відпору), які для моментів є степеневими нелінійними закономірностями, а для нормальних сил лінійними функціями, причому зміна коефіцієнту пружного відпору від коефіцієнту міцності є нелінійною поліноміальною. <strong>Наукова новизна.</strong> Наукова новизна проведеного дослідження полягає в отриманні аналітичних закономірностей силових факторів при варіації властивостей оточуючого масиву на основі результатів чисельного аналізу, проведеного на основі методу скінченних елементів за допомогою модифікованого методу Метродіпротрансу. Ці закономірності дозволяють ще на етапі проєктування прогнозувати зміну згинальних моментів й нормальних сил в залежності від зміни геологічних умов. <strong>Практична значимість.</strong> Практична значимість дослідження полягає в розробці основ методики врахування просторового фактору в розрахунках трисклепінчастих станцій метрополітену. Це дозволяє більш повно враховувати складну нерегулярну структуру станцій пілонного типу й отримувати більш адекватні реальній ситуації силові параметри в її оправі.</p> КОНГІН ЧЖЯН, О. Л. ТЮТЬКІН, ЦЗЕХУЕЙ ЧЕНЬ, ЧЖІСЯН ЧЕНЬ Авторське право (c) 2025 Мости та тунелі: теорія, дослідження, практика https://bttrp.ust.edu.ua/article/view/333785 сб, 28 чер 2025 00:00:00 +0300 АНАЛІЗ ВПЛИВУ ТЕХНОЛОГІЇ СПОРУДЖЕННЯ КОЛОННОЇ СТАНЦІЇ МЕТРОПОЛІТЕНУ НА НАПРУЖЕНО-ДЕФОРМОВАНИЙ СТАН ЇЇ КОНСТРУКЦІЇ https://bttrp.ust.edu.ua/article/view/333796 <p><strong>Мета.</strong> Метою наукового дослідження є аналіз впливу технології спорудження колонної станції метрополітену на напружено-деформований стан її конструкції. Досягнення цієї мети ґрунтується на проведенні чисельного аналізу колонної станції метрополітену, під час якого враховано стадії спорудження підземного об’єкту. <strong>Методика.</strong> Для розрахунку напружено-деформованого стану конструкції колонної станції на різних стадіях спорудження станційних оправ використовувався сучасний розрахунковий комплекс ЛІРА-САПР. Було розглянуто вісім стадій будівництва станції, для яких розроблялися скінченно-елементні моделі. Після створення скінченно-елементних моделей для восьми стадій будівництва колонної станції був проведений чисельний аналіз. <strong>Результати.</strong> Основні результати роботи демонструють, що правильно обрана технологія спорудження є критично важливою для забезпечення стійкості конструкцій станції та мінімізації ризиків деформацій у ґрунті. У роботі розглянуто моделювання стадій будівництва станції за допомогою програмного комплексу ЛІРА-САПР. Завдяки цьому було отримано точні дані про НДС конструкції на різних етапах спорудження. Отримані результати дозволяють стверджувати, що запропонована технологія будівництва забезпечує високу надійність і довговічність колонної станції, а також мінімізує негативний вплив на гірський масив. Це підтверджується низькими значеннями просідання та рівномірним розподілом напружень у конструкції. Крім того, запропоновані заходи безпеки та рекомендації щодо моніторингу стану конструкцій можуть бути використані для підвищення ефективності експлуатації станцій у майбутньому. <strong>Наукова новизна.</strong> Наукова новизна полягає в тому, що аналіз результатів показав, що найбільші напруження виникають у зонах сполучення центрального та бокових тунелів, що вимагає особливої уваги до проєктування та монтажу колон і оправ станції. <strong>Практична значимість.</strong> Практична значимість полягає в тому, що розроблені рекомендації щодо посилення напружених зон дозволяють суттєво підвищити безпеку експлуатації.</p> В. П. КУПРІЙ, БАОЧУНЬ ЧЕНЬ, ДОНДОН ВАН, С. В. ГОНЧАР Авторське право (c) 2025 Мости та тунелі: теорія, дослідження, практика https://bttrp.ust.edu.ua/article/view/333796 сб, 28 чер 2025 00:00:00 +0300 ОБҐРУНТУВАННЯ КАПІТАЛЬНОГО РЕМОНТУ АВТОМОБІЛЬНОГО МОСТУ ПРИ ЗМІНІ НАВАНТАЖЕННЯ https://bttrp.ust.edu.ua/article/view/333803 <p><strong>Мета.</strong> Метою наукової статті є обґрунтування проведення робіт з капітального ремонту автомобільного мосту, який отримав значні пошкодження внаслідок бойових дій. Досягнення цієї мети ґрунтується на чисельному аналізі моделі методом скінченних елементів із врахуванням рекомендацій з армування елементів мосту. <strong>Методика.</strong> Зібрані під час чисельного аналізу навантаження і впливи забезпечують перевірку конструкцій та елементів мосту на міцність, стійкість і витривалість за першою групою граничних станів, а також жорсткість і тріщиностійкість за другою групою граничних станів. тимчасові навантаження і впливи для розрахунку конструкцій за всіма групами граничних станів приймаємо з коефіцієнтами надійності за навантаженням γ<em><sub>f</sub></em> та коефіцієнтами динаміки (1+µ). В конструкції використані типові І-подібні балки прогонової будови довжиною 22,16 м та 32,96 м, розроблені відповідно до робочих креслень та розрахунків розроблених ТОВ «Міжнародний проектний інститут» та змодельовані в професійному розрахунковому комплексі Ліра-САПР. <strong>Результати.</strong> Розрахунок балок виконувався в два етапи, що відображають їхню роботу: Етап 1 – Бетонування плити, плита не включена в роботу; Етап 2 – Плита включена в роботу, бетонування тротуарів без включення в роботу, вкладання асфальтобетонного покриття, бар’єрне огородження, поручневе огородження та деформаційні шви. Конструкція температурно-нерозрізної монолітної плити із армуванням з допомогою розрахункового комплексу Ліра-САПР заармована із врахуванням всього комплексу навантажень. <strong>Наукова новизна.</strong> Наукова новизна дослідження полягає в науковому обґрунтуванні проведення робіт з капітального ремонту мосту, що надає можливість пропуску по ньому тимчасових вертикальних навантажень за схемами Н-30, НК-80 та пішохідного навантаження на тротуарах. <strong>Практична значимість.</strong> Практична значимість полягає в обґрунтуванні виконання робіт з відновлення проєктних характеристик мосту. Причому проведені розрахунки навантаження і впливів забезпечують перевірку конструкцій та елементів мосту та послідовність виконання робіт під час будівництва.</p> В. А. МІРОШНИК, МІНЧЖУ ТАО, СЮАНЬЧЕН ДУ, В. С. ІВАНЧЕНКО Авторське право (c) 2025 Мости та тунелі: теорія, дослідження, практика https://bttrp.ust.edu.ua/article/view/333803 сб, 28 чер 2025 00:00:00 +0300 ЧИСЕЛЬНИЙ АНАЛІЗ ВАРІАНТІВ ОДНОСКЛЕПІНЧАСТОЇ СТАНЦІЇ МЕТРОПОЛІТЕНУ https://bttrp.ust.edu.ua/article/view/333828 <p><strong>Мета.</strong> Метою дослідження є чисельний аналіз варіантів односклепінчастої станції метрополітену, проведення якого дозволяє з’ясувати, який з варіантів проходить перевірку міцності. Результатами чисельного аналізу методом скінченних елементів, які дозволяють знайти міцність конструкції станції, є значення напружено-деформованого стану, а також еквівалентні напруження. <strong>Методика.</strong> Проведено аналіз напружено-деформованого стану оправи при варіації її конструктивних рішень, для чого в моделі відтворено половину конструкції односклепінчастої станції із додавання другого нижнього склепіння. Моделі односклепінчастої станції побудовані на основі реальних геометричних розмірів на основі розрахункового професійного комплексу Structure CAD for Windows, version 7.29 R.3 (SCAD). <strong>Результати.</strong> Односклепінчаста станція метрополітену в останні роки стає тією підземною конструкцією, яка частіш усього застосовується під час будівництва. Варіанти конструкції односклепінчастої станції, які пропонуються проєктувальниками, обов’язково потребують наукового обґрунтування. В рамках дослідження, результати якого викладено в статті, проведено чисельний аналіз односклепінчастої станції, яка має два варіанти конструкції. Створені скінченно-елементні моделі відображають особливості розроблених варіантів в просторовій постановці. Проведений на власну вагу та рухоме навантаження чисельний аналіз надав можливість з’ясувати параметри напружено-деформованого стану. На основі визначених параметрів оцінено загальну міцність та стійкість односклепінчастої станції й наведено рекомендації по їх збільшенню. <strong>Наукова новизна.</strong> Наукову новизну дослідження складають отримані результати чисельного аналізу варіантів односклепінчастої станції метрополітену, проведення якого дозволило з’ясувати, який з варіантів пройшов перевірку міцності. <strong>Практична значимість.</strong> Практичне значення полягає в отриманні результатів розрахунку методом скінченних елементів, які дозволили знайти міцність конструкції станції і обґрунтовано обрати варіант станції метрополітену.</p> Н. В. СМОЛЯНЮК, С. І. БЄЛІКОВА, ЦЯНЬХУЕЙ ЧЖАН, ІБЯО ЧЖУ Авторське право (c) 2025 Мости та тунелі: теорія, дослідження, практика https://bttrp.ust.edu.ua/article/view/333828 сб, 28 чер 2025 00:00:00 +0300 АНАЛІЗ ФОРМ І ЧАСТОТ ВЛАСНИХ КОЛИВАНЬ ТА ДИНАМІЧНИХ НАПРУЖЕНЬ ФУНДАМЕНТУ СТОЯНА МОСТУ І ҐРУНТОВОЇ ОСНОВИ https://bttrp.ust.edu.ua/article/view/333846 <p><strong>Мета.</strong> Метою дослідницької роботи є визначення в ході модального аналізу форм і частот власних коливань стояна залізничного мосту разом із ростверком та пальовим фундаментом. Окремим завданням дослідження є з’ясування динамічного впливу конструкції стояна на можливість вібраційних переміщень ґрунтової основи. <strong>Методика.</strong> Для розрахунку пальового фундаменту стояна, який взаємодіє із оточуючим масивом, вирішено застосовувати метод скінченних елементів (FEM) на основі Structure CAD for Windows, version 7.31 R.4 (SCAD). Для відтворення особливостей пальового фундаменту стояна в роботі застосовано плоску (квазіпросторову) модель. Усі розміри ростверку та паль прийняті згідно проєктної документації спорудження реального шляхопроводу. <strong>Результати.</strong> Виконано аналіз результатів напружено-деформованого стану фундаментів&nbsp; стояна&nbsp; шляхопроводу із урахуванням&nbsp; поїзного навантаження, який надав змогу отримати висновок про високу несучу здатність усіх частин системи «палі – ростверк» на всі розглянуті види сполучень із запасом міцності в 8 і 7 разів відповідно, що свідчить про нормальну експлуатацію в подальшому при незмінному стані інженерно-геологічних умов і навантажень. Матеріал паль бетон класу С30/35 повністю витримує усі види навантажень, представлених сполученнями із урахуванням динамічного коефіцієнту. Проведений модальний аналіз фундаментів стояна шляхопроводу свідчить, що отримані частоти і форми фундаменту, які дорівнюють 2,5 Гц (основний тон)…6,6 Гц, а із порівняння цих частот з частотами розрідження вологих пісків (30…50 Гц) зрозуміло, що власні коливання опори не можуть викликати вібраційного розрідження. <strong>Наукова новизна.</strong> Наукова новизна проведених досліджень полягає в отриманні під час модального аналізу стояна залізничного мосту параметрів динамічних переміщень та частот власних коливань. <strong>Практична значимість.</strong> Практична значимість полягає в обґрунтуванні міцності конструкції стояна при варіації сполучень навантажень, а також у визначенні того, що динамічний вплив рухомого складу не впливає на вібраційні переміщення ґрунтів основи.</p> А. В. РАДКЕВИЧ, О. І. ДУБІНЧИК, ЦЗУОЛІНЬ ХУ, Б. Ю. КОЗАК Авторське право (c) 2025 Мости та тунелі: теорія, дослідження, практика https://bttrp.ust.edu.ua/article/view/333846 сб, 28 чер 2025 00:00:00 +0300 ЧИСЕЛЬНИЙ ТА МОДАЛЬНИЙ АНАЛІЗ ПРОМІЖНОЇ ОПОРИ ЗАЛІЗНИЧНОГО МОСТУ https://bttrp.ust.edu.ua/article/view/333894 <p><strong>Мета.</strong> Метою наукового дослідження є проведення чисельного та модального аналізів проміжної опори залізничного мосту з варіацією сполучень навантажень та визначенням параметрів міцності та динамічних характеристик (форми і частоти власних коливань). <strong>Методика.</strong> Найбільш економічними та ефективними для будівництва мостів є пальові фундаменти. У даному випадку пальовий фундамент проміжної опори шляхопроводу споруджується на буронабивних палях. Для відтворення особливостей пальового фундаменту проміжної опори застосовано просторову СЕ-модель, яка найбільш точно відображає його взаємодію із оточуючим масивом. <strong>Результати.</strong> Виконано аналіз результатів напружено-деформованого стану фундаментів проміжної опори шляхопроводу із урахуванням поїзного навантаження, який надав змогу отримати висновок про високу несучу здатність усіх частин системи «палі – ростверк» на всі розглянуті види сполучень із запасом міцності в 8 і 7 разів відповідно, що свідчить про нормальну експлуатацію в подальшому при незмінному стані інженерно-геологічних умов і навантажень. Місце кріплення паль та ростверку бетон класу С25/30 повністю витримує усі види навантажень, представлених сполученнями. Проведений модальний аналіз фундаментів моделей проміжної опори шляхопроводу й отримані частоти і форми фундаменту, які дорівнюють 4,2 Гц (основний тон)…17,4 Гц, а із порівняння цих частот з частотами розрідження вологих пісків (30…50 Гц) зрозуміло, що власні коливання опори не можуть викликати вібраційного розрідження. <strong>Наукова новизна.</strong> Наукова новизна дослідження полягає в отриманні значень напружень проміжної опори в статичній постановці, а також динамічних характеристик (форми і частити власних коливань) в динамічній постановці. <strong>Практична значимість.</strong> Практична значимість полягає в обґрунтованій оцінці величин частот коливань проміжної опори, що базується на результатах модального аналізу і свідчить про відсутність розрідження пісків.</p> О. Л. ТЮТЬКІН, О. І. ДУБІНЧИК, ЦЮАНЬ ЧЖАН, КАЙЦЯНЬ ДУ Авторське право (c) 2025 Мости та тунелі: теорія, дослідження, практика https://bttrp.ust.edu.ua/article/view/333894 сб, 28 чер 2025 00:00:00 +0300 ЗАЛЕЖНІСТЬ НАПРУЖЕНО-ДЕФОРМОВАНОГО СТАНУ ОПРАВИ ПЕРЕГІННОГО ТУНЕЛЮ МЕТРОПОЛІТЕНУ ВІД ЇЇ ФОРМИ https://bttrp.ust.edu.ua/article/view/333895 <p><strong>Мета.</strong> Метою наукової статті є проведення чисельного аналізу перегінного тунелю метрополітену із визначенням на основі результатів залежності напружено-деформованого стану оправи від її форми. Для досягнення поставленої мети виконане моделювання перегінного тунелю колового окреслення й еліпсоподібної форми. <strong>Методика.</strong> ЛІРА-САПР є багатофункціональним програмним комплексом для розрахунку, дослідження і проектування конструкцій різного призначення. Він заснований на використанні методу скінченних елементів (МСЕ), признаного в світі основним інструментом чисельного аналізу міцності та стійкості будівельних конструкцій. Розрахунок зусиль, моделювання зміни напружено-деформованого стану конструкції на етапах її спорудження та дослідження роботи будівельних конструкцій методом скінченних елементів виконується після завдання матеріалів та властивостей елементів. <strong>Результати.</strong> Розроблено скінчено-елементні моделі ґрунтового масиву і тунельних оправ різної форми (колове окреслення й еліпсоподібна форма) для чисельного аналізу системи. Виконано аналіз результатів напружено-деформованого стану ґрунтового масиву і тунельних оправ, який надав змогу отримати висновок про розбіжність результатів для різних форм оправ. Проведений аналіз напружено-деформованого стану оправ різної форми з урахуванням способу спорудження і їх гідроізоляції дає змогу зробити висновок, що оправи еліптичної форми, які споруджуються NATM, мають переваги у міцності і довговічності. <strong>Наукова новизна.</strong> Наукова новизна наукового дослідження полягає в аналізі напружено-деформованого стану оправи перегінного тунелю у різних інженерно-геологічних умовах, що надає можливість обґрунтовано використовувати методи розрахунку, результати яких відображають максимально достовірну роботу конструкції для конкретних інженерно-геологічних умов. <strong>Практична значимість.</strong> Практична значимість полягає в тому, що розроблена методика дозволяє розглядати підземні споруди складних просторових форм, різні моделі поведінки ґрунтів, враховуючи технологію будівництва тунелів.</p> ХАОШЕЙ ВУ, Д. О. БАННІКОВ, В. П. КУПРІЙ, ЧЖЕЙЕ ВУ Авторське право (c) 2025 Мости та тунелі: теорія, дослідження, практика https://bttrp.ust.edu.ua/article/view/333895 сб, 28 чер 2025 00:00:00 +0300