СТАЛЕЗАЛІЗОБЕТОННІ ПРОГОНОВІ БУДОВИ МОСТІВ ДЛЯ ПОСТКОНФЛІКТНОГО ВІДНОВЛЕННЯ ЗРУЙНОВАНОЇ ТРАНСПОРТНОЇ ІНФРАСТРУКТУРИ
DOI:
https://doi.org/10.15802/bttrp2021/233872Ключові слова:
сталезалізобетонні прогонові будови, відновлення, напруження, прогини, європейські стандартиАнотація
Мета. Метою роботи є аналіз існуючих сталезалізобетонних прогонових будов мостів, визначення їх переваг та недоліків, дослідження змін напружень в елементах прогонової будови та її прогинів через поєднання в сумісну роботу металевих балок та залізобетонної плити проїзної частини, можливості використання даних конструкцій в постконфліктному відновлені зруйнованої транспортної інфраструктури. Методика. Розгляд висвітлених в літературі даних. Вивчення досвіду проєктування та будівництва сталезалізобетонних прогонових будов мостів в нашій державі та за кордоном. Побудова розрахункової моделі, її завантаження, зміна товщини залізобетонної плити, аналіз результатів. Результати. Результатом даної роботи є зібрані дані про переваги та недоліки сталезалізобетонних прогонових будов мостів під залізницю, вплив об’єднання в сумісну роботу металевих балок та залізобетонної плити проїзної частини на напруження в елементах прогонової будови та на її вертикальні прогини, аналіз можливості використання даних конструкцій для швидкого відновлення руху поїздів. Наукова новизна. Вона полягає в тому, що для швидкого та якісного відновлення зруйнованої транспортної інфраструктури, зокрема залізничних шляхів, пропонується використовувати металеві балки тривалого зберігання (мобілізаційного резерву), які виконані за типовими проєктами в середині минулого століття, в поєднанні із залізобетонною плитою, включеною в сумісну роботу (сталезалізобетонні прогонові будови). Це дасть можливість раціонально використовувати наявний резерв матеріалів, високі темпи відновлення та надійне відновлення руху потягів. Практична значимість. Спираючись на отримані дані можливо зробити висновок, що спосіб поєднання в сумісну роботу металевих балок тривалого зберігання та залізобетонної плити проїзної частини підвищує вантажопідйомність отриманих прогонових будов. Також встановлено, що сталезалізобетонні прогонові будови залізничних мостів є конструкціями, в яких поєднані кращі властивості будівельних матеріалів, вони мають низку переваг, тому використання даних конструкцій може забезпечити ефективне відновлення зруйнованих бойовими діями залізничних споруд в стислі терміни.
Посилання
ISO 14555:2006 (2006). Welding – Arc stud welding of metallic materials. (in English)
Johnson, R., & McRuddi, L. (2009). Popular Structures of Composite Concrete Bridges. World Composite Structures: 18th International Conference on Steel Structures, 116-129. (in English)
Kuhlmann, U., Breunig, S., Gölz, L.-M., Pourostad, V., & Stempniewski, L. (2020). New developments in steel and composite bridges. Journal of Constructional Steel Research, 174, 106277. (in English)
Balabukh, Ya. A. (2010). Mitsnist, deformatsii ta ekspluatatsiini yakosti stalezalizobetonnykh mostiv : dys. kand. tekhn. nauk. Lviv: Lvivska politekhnika. (in Ukrainian)
Bilokurov, P. S. (2015). Mitsnist ta deformatyvnist stalezalizobetonnykh balkovykh konstruktsii, posylenykh zovnishnim stalevym armuvanniam : dys. kand. tekhn. nauk. Kyiv: Nats. aviats. un-t. (in Ukrainian)
Bilchenko, A. V., Kislov, O. H., & Badaieva, O. V. (2008). Kontseptsiia rozvytku budivnytstva, ekspluatatsii i remontu mostovykh sporud do 2012 r. v m. Kharkovi. Naukovyi visnyk budivnytstva, 48, 71-73. (in Ukrainian)
DSTU-N B EN 1994-1-2:2012 (2013) Yevrokod 4. Proektirovanie stalezhelezobetonnykh konstruktsiy. Chast 1-2. Obshchie pravila. Raschet konstruktsiy na ognestoykost (EN 1994-1-2:2005, IDT). (in Russian)
Kislov, A. G., & Bezbabicheva, O. I. (2009). O razrabotke kontseptsii sokhraneniya i razvitiya mostovykh sooruzheniy. Trudy 69 Mezhdunar. nauchn.-prakt. konf. «Problemy i perspektivy razvitiya zheleznodorozhnogo transporta», 112-114. (in Russian)
Koval, P. M., & Balabukh, Ya. A. (2012). Robota stalezalizobetonnykh balok mostiv ta yikh rozrakhunok. Problemy rozvytku miskoho seredovyshcha, 8, 127-136. (in Ukrainian)
Korneev, M. M. (2015). Stalezhelezobetonnye mosty. Posobie po proektirovaniyu mostov. Sankt-Peterburg: PGUPS. (in Russian)
Osipov, V. O. (Red.) (1988). Mosty i tonneli na zheleznykh dorogakh. Moskva: Transport. (in Russian)
Polchanov, A. Yu. (2017). Stan naukovykh doslidzhen z pytan postkonfliktnoho vidnovlennia. Investytsii: praktyka ta dosvid, 6, 46-51. (in Ukrainian)
Snytko, V. P. (2005). Proektuvannia stalezalizobetonnykh mostiv. Kyiv: NTU. (in Ukrainian)
Storozhenko, L. I., Tymoshenko, V. M., Nyzhnyk, O. V., Hasii, H. M., & Murza, S. O. (2008). Doslidzhennia i proektuvannia stalezalizobetonnykh strukturnykh konstruktsii. Poltava: ASMI. (in Ukrainian)
Streletskiy, N. N. (1981). Stalezhelezobetonnye proletnye stroeniya mostov. Moskva: Transport. (in Russian)