АНАЛІЗ ОСОБЛИВОСТЕЙ ПРИКЛАДНОЇ ПРОГРАМИ «ЛІРА» ПРИ РОЗРАХУНКАХ ОПРАВ ТУНЕЛІВ НЕКОЛОВОГО ОКРЕСЛЕННЯ

Автор(и)

  • V. P. KUPRIY Дніпропетровський національний університет залізничного транспорту імені академіка В. Лазаряна, Україна https://orcid.org/0000-0002-6517-2554
  • O. L. TIUTKIN Дніпропетровський національний університет залізничного транспорту імені академіка В. Лазаряна, Україна https://orcid.org/0000-0003-4921-4758
  • P. YE. ZAKHARCHENKO Дніпропетровський національний університет залізничного транспорту імені академіка В. Лазаряна, Україна

DOI:

https://doi.org/10.15802/bttrp2017/167404

Ключові слова:

метод скінченних елементів, тунель, неколове окреслення, дискретизація, напружено-деформований стан

Анотація

Мета. В статті досліджено вплив на напружено-деформований стан параметрів скінченно-елементної моделі, побудованої в програмному комплексі «Ліра», в чисельному аналізі тунелів неколового окреслення. Методика. Для досягнення поставленої мети, авторами в програмному комплексі «Ліра» були розроблені скінченно-елементні моделі калотної частини виробки при будівництві двоколійного залізничного тунелю. В кожній з моделей в програмному комплексі «Ліра» була конкретним способом дискретизована зона взаємодії із тимчасовим кріпленням. Після створення моделей, проводився їх чисельний аналіз із детальним дослідженням його результатів. Результати. В скінченно-елементних моделях отримані значення деформацій і напружень по горизонтальній і вертикальній осям, а також максимальні значення моментів і поздовжніх сил в тимчасовому кріпленні. Виконаний порівняльний аналіз компонент напруженого і деформованого станів при зміні параметрів скінченно-елементної моделі. Побудовані графіки закономірностей вказаних результатів від особливостей дискретизації двох моделей. Досліджено третю скінченно-елементну модель з радіальною розбивкою вузлів у зоні взаємодії тимчасового кріплення з оточуючим ґрунтовим масивом. Наукова новизна. Встановлено, що при чисельному аналізі НДС тунельної оправи неколового окреслення його результати суттєво залежать від форми, розмірів та конфігурації застосовуваних скінченних елементів, від розмірів розрахункової області ґрунтового масиву, а також від умов урахування дійсної (пружної чи пластичної) роботи ґрунтового масиву. Практична значимість. Визначено особливості дискретизації та необхідні розміри розрахункової області ґрунтового масиву при моделюванні системи «оправа – ґрунтовий масив», що забезпечують достатню точність розрахунку параметрів напружено-деформованого стану оправи.

Біографії авторів

V. P. KUPRIY, Дніпропетровський національний університет залізничного транспорту імені академіка В. Лазаряна

Кафедра «Мости і тунелі»

O. L. TIUTKIN, Дніпропетровський національний університет залізничного транспорту імені академіка В. Лазаряна

Кафедра «Мости і тунелі»

P. YE. ZAKHARCHENKO, Дніпропетровський національний університет залізничного транспорту імені академіка В. Лазаряна

Кафедра «Мости і тунелі»

Посилання

REFERENCES

Gorodeckij A. S., Zavorickij V. I., Lantuh-Ljashhenko A. I., Rasskazov A. O. Metod konechnyh jelementov v proektirovanii transportnyh sooruzhenij [The finite element method in the design of transport structures]. Moskow, Transport Publ., 1981. 143 р.

Fadeev A. B. Metod konechnyh jelementov v geomehanike [Finite element method in geomechanics]. Moskow, Nedra Publ., 1989. 260 р.

Nemchinov Ju. I. Metod prostranstvennyh konechnyh jelementov [The method of spatial finite elements]. Kyjiv, NIISK Publ., 1995. 368 р.

Perelmuter A. V., Slivker V. I. Raschetnye modeli sooruzheniy i vozmozhnost ikh analiza [Calculation models of constructions and possibility of their analysis]. Kyjiv, Stal Publ., 2002. 600 p.

DBN V.2.3-7-2010. Sporudy transportu. Metropoliteny [DBN V.2.3-7-2010. Constructions of transport. Metro-politan]. Kyjiv, Minreghionbud Ukrajiny Publ., 2011. 195 р.

Kompaniec S. A., Bogorodeckij A. A., Popravko A. K. Proektirovanie tonnelej [Tunnel design]. Moskow, Transport Publ., 1973. 319 р.

Volkov V. P., Naumov S. N., Pirozhkova A. N., Hrapov V. G. Tonneli i metropoliteny [Тunnels and subways]. Moskow, Transport Publ., 1975. 618 р.

Petrenko V. D., Tyutkin A. L., Petrenko V. I. Obzor analiticheskikh i eksperimentalnykh metodov issledovaniya vzaimodeystviya massiva i krepi [Review of analytical and experimental methods of research of co-operation of massif and support]. Mosty ta tuneli: teorija, doslidzhennja, praktyka – Bridges and tunnels: theory, research, practice, 2012, issue 1, pp. 75-81.

Kuprii V. P., Kulazhenko Ye. Yu., Hudkova A. S. Modeliuvannia sumisnoi roboty konstruktsii kriplennia kotlovanu ta gruntu z zastosuvanniam metodu skinchenykh elementiv (MSE) [Simulation of the joint operation of the foundation foundation and soil fixation using the finite element method (FEM)]. Mosty ta tuneli: teorija, doslidzhennja, praktyka – Bridges and tunnels: theory, research, practice, 2015, issue 7, pp. 19-26.

Petrenko V. D., Tjut'kin A. L. K voprosu o diskretizacii konechno-jelementnyh modelej [On the question of discretization of finite element models]. Sb. nauchn. tr. PGASiA «Stroitel'stvo. Materialovedenie. Mashinostroenie» – Collection of scientific works PGASiA "Construction. Materials Science. Mechanical engineering», 2002, issue 18. pp. 123-128.

Tiutkin O. L., Pedosenko T. A. Praktychni osnovy stvorennia modeli stantsii metropolitenu metodom avtomatychnoi trianhuliatsii [Practical bases for creating a model of a subway station by the method of automatic triangulation]. Tezy 75 Mizhnar. nauk.-tekhn. konferentsii «Problemy ta perspektyvy rozvytku zaliznychnoho transportu» [Abstracts 75 International Sci.-Tech. Conference "Problems and Prospects for the Development of Railway Transport"]. Dnipropetrovsk, 2015, pp. 285-286.

Tiutkin O. L., Biziaiev V. M. Avtomatychna trianhuliatsiia dlia vyrishennia zadach poshuku NDS vzaiemovplyvaiuchykh vyrobok [Automatic triangulation for solving search problems for VAT interfacing workings]. Tezy 76 Mizhnar. nauk.-tekhn. konferentsii «Problemy ta perspektyvy rozvytku zaliznychnoho transportu» [Abstracts 76 International Sci.-Tech. Conference "Problems and Prospects for the Development of Railway Transport"]. Dnipropetrovsk, 2016, pp. 169-170.

Kuprii V. P., Somkina Ye. V. Optymizatsiia rezhymu roboty tymchasovoho kriplennia pid chas budivnytstva hirnychoho tuneliu [Optimization of the mode of temporary fixing during the construction of a mining tunnel]. Tezy 76 Mizhnar. nauk.-tekhn. konferentsii «Problemy ta perspektyvy rozvytku zaliznychnoho transportu» [Abstracts 76 International Sci.-Tech. Conference "Problems and Prospects for the Development of Railway Transport"]. Dnipropetrovsk, 2016, pp. 199-201.

Cheon D. S., Choi S. O., Jeon Y. S., Ryu C. Numerical analysis of geotechnical parameters on subsidence due to underground mining. Underground Space Use: Analysis of the Past and Lessons for the Future, Erdem & Solak, 2005. London, Taylor & Francis Group, 2005, pp. 245-251.

Irons B. M. The superpatch theorem and other proposition relating to the patch tests. Proc. of the 5th Canadian Congress of Applied Mechanics, Fredericton, 1975, pp. 651-652.

Pang C. H., Yong K. Y., Dasari G. R. Some considerations in finite element analysis of tunneling. Underground Space Use: Analysis of the Past and Lessons for the Future, Erdem & Solak, 2005. London, Taylor & Francis Group, 2005, pp. 1149-1154.

##submission.downloads##

Опубліковано

2019-05-21

Номер

Розділ

Статті